#

اعزام دانشجو به ایتالیا

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 11 آبان 1398
  • ایتالیا
  • 595 بازدید
  • بدون نظر

اعزام دانشجو به ایتالیا

یکی از کشورهای اروپایی است که یکی از کشورهای عضو شینگن نیز هست که به دلیل این که دارای دانشگاه های معتبری است و همچنین دانشجویان می توانند بورسیه ی تحصیلی دریافت کنند متقاضیان زیادی برای تحصیل در این کشور دارد.

به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفته ایم با ارائه ی برخی از نکات و پاسخ دادن به برخی از ابهامات به سوالاتی که در این مورد می شود پاسخ دهیم.

آشنایی با کشور ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که در جنوب این قاره قرار دارد. این کشور همچنین عضو پیمان شینگن و همچنین عضو کشورهای اتحادیه ی اروپا نیز هست.

کشور ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و بسیاری از گردشگران هر ساله برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری ایتالیا به این کشور سفر می کنند.

ایتالیا دارای جمعیتی ۶۰ میلیونی است که بیشتر از ۹۰ درصد از این جمعیت را مسیحیان تشکیل می دهد. همچنین واحد پولی ایتالیا یورو، زبان رسمی مردم این کشور زبان ایتالیایی و پایتخت این کشور، شهر رم است.

نکته ی دیگری که در مورد ایتالیا باید به آن اشاره کنیم این است که ایتالیا دارای آب و هوایی مدیترانه ای است. اما شمال کشور ایتالیا به دلیل این وجود رشته کوه های آلپ سرد و جنوب این کشور نیز خشک است.

ایتالیا دارای شهرهایی است که به دلایل مختلف زبانزد مردم است. برای مثال یکی از شهرهای ایتالیا شهر میلان است، این شهر به دلیل این که مرکز لباس، مد و هنر است شهرت جهانی دارد. شهر فلورانس نیز یکی دیگر از شهرهای ایتالیا است که به دلیل معماری، هنر و تاریخی که دارد شهرت دارد.

شهر پیزا نیز به خاطر برج خمیده اش شهرت پیدا کرده است. بولونیا نیز یکی دیگر از شهرهای ایتالیا است که از جمله معروف ترین شهرهای دانشگاهی این کشور  است، همچنین نکته ی دیگری که در مورد این شهر وجود دارد این است که در سال ۱۰۸۸ میلادی اولین دانشگاه مدرن در اروپا در این شهر ساخته شده است.

اما می رسیم به دلیلی که باعث شده است که کشور ایتالیا به یکی از کشورهای محبوب میان دانشجویان بین المللی و مخصوصا دانشجویان جهان سوم تبدیل شده است و آن مسئله وجود بورس های تحصیلی مختلف در این کشور برای دانشجویان است.

اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانش آموزان به ایتالیا

برخی از والدین علاقه دارند که فرزندشان از کودکی در کشورهای اروپایی تحصیل کند تا در ضمن آموزش، از امکاناتی که در این کشورها برای شان وجود دارد بهره مند شوند.

نکته ای که در مورد تحصیل در ایتالیا وجود دارد این است که اعزام دانش آموزان به ایتالیا در تمام سنین امکان پذیر است و والدین از این لحاظ نگران نباشند. اما توجه داشته باشید که دانش آموزان برای تحصیل در ایتالیا باید شرایطی داشته باشند که در ادامه این شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم.

به طور کلی مدارس ایتالیا به چهار دوره ی آموزشی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مهد کودک: مهد کودک یک دوره ی سه ساله است که کودکان از سن ۳ تا ۶ سالگی در مهد کودک ها تحصیل می کنند.
  • مدرسه ابتدایی: پس از اتمام مهد کودک نوبت به مدرسه ابتدایی می رسد. مدرسه ابتدایی شامل یک دوره ی ۵ ساله است و کودکان از سن ۶ تا ۱۱ سالگی در این مدارس تحصیل می کنند.
  • دوره متوسطه اول: دوره متوسطه اول، یک دوره ی سه ساله است که دانش آموزان از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی در این دوره تحصیل می کنند.
  • دوره متوسطه دوم: در نهایت نوبت به دوره ی متوسطه دوم می رسد، این دوره سه ساله، چهار ساله و یا پنج ساله است که دانش آموزان از سن ۱۴ تا ۱۷، ۱۸ و یا ۱۹ سالگی در این دوره تحصیل می کنند.

نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم و به آن توجه داشته باشید این است که دوره ی تحصیلی مهدکودک در ایتالیا اجباری نیست و دوره ی تحصیلی اجباری در ایتالیا از سن ۶ سالگی تا ۱۶ سالگی را شامل می شود.

در ضمن به این مسئله توجه داشته باشید برای ورود به مقطع بعدی، دانش آموزان باید در مقطع قبلی پذیرفته شده باشند. اما در صورتی که دانش آموزان در مقطع قبلی پذیرفته نشود باید در کلاس های فوق برنامه و یا در کلاس هایی که در ایام تعطیلات تابستان برگزار می شود شرکت کنند تا سال قبلی خود را جبران کنند.

در نهایت اگر دانش آموزی نتواند بیشتر از نصف درس های سال قبل خود را پاس کند نمی تواند به مقطع بعدی وارد شود و باید مقطع قبلی را مجددا بگذراند.

اعزام دانش آموزان به ایتالیا

تحصیل در دوره ی متوسطه برای دانش آموزان اجباری است و افراد حتما باید این دوره را بگذرانند و در نهایت مدرک این دوره را دریافت کنند. وقتی دوره ی متوسطه دوم دانش آموزان به اتمام می رسد، دانش آموزان باید امتحان بدهند و در صورتی که در این امتحانات قبول شوند به آن ها مدرکی داده می شود که پس از دریافت این مدرک می توانند به دانشگاه وارد شوند.

دانش آموزانی که می خواهند در ایتالیا تحصیل کنند یا باید قیم داشته باشند و یا این که باید در مدارس شبانه روزی این کشور تحصیل کنند، اما مسئله ای که در مورد مدارس شبانه روزی این کشور وجود دارد این است که هزینه ی تحصیل در آن بسیار بالا است.

در ضمن به این مسئله توجه داشته باشید که اگر دانش آموزان می خواهند در مدارس بین المللی ایتالیا تحصیل کنند نیز باید برای حضور در محیط، با زبان ایتالیایی آشنایی داشته باشند اما در صورتی که افراد می خواهند در مدارس دولتی ایتالیا تحصیل کنند نیز باید بدانند که باید با زبان ایتالیایی آشنایی داشته باشند زیرا زبان تدریس در این مدارس، زبان ایتالیایی است.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی

پس از پایان دوره ی متوسطه دوم نوبت به تحصیل در دانشگاه می رسد که تحصیل در دانشگاه با تحصیل در مقطع کارشناسی آغاز می شود. برای این که افراد بتوانند در دانشگاه های ایتالیا و در مقطع کارشناسی تحصیل کنند باید دیپلم ۱۲ ساله داشته باشند.

افرادی که مقیم کشور ایتالیا هستند، دانش آموزان ایتالیایی و یا دانش آموزان کشورهای اتحادیه ی اروپا می توانند به صورت مستقیم برای تحصیلات تکمیلی اقدام کنند. اما دانشجویان بین المللی که می خواهند در دانشگاه های ایتالیا تحصیل کنند باید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های ایتالیا به صورت آنلاین درخواست دهند.

پس از این که افراد درخواست خود را برای گرفتن از پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در ایتالیا تکمیل کردند به آن ها یک آیدی داده می شود که می توانند با استفاده از آن روند کارهای خود را پیگیری کنند.

در ضمن دانشجویانی که می خواهند در مقطع کارشناسی در ایتالیا تحصیل کنند باید بدانند که تحصیل در این دوره به زبان ایتالیایی انجام می شود اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دوره وجود دارد.

در اکثر دانشگاه های ایتالیا به این صورت است که افراد باید امتحان SAT و یا ACT بدهند و در صورتی که در این آزمون قبول شوند می توانند به دانشگاه های ایتالیا وارد شوند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی

اما نکته ای که وجود دارد این است که در صورتی که افراد یکی از شرایط زیر را داشته باشند دادن امتحان ورودی دانشگاه برای آن ها اجباری نخواهد بود:

  • مدرک زبان معتبر B2 ایتالیایی داشته باشد.
  • چه فرد در ایتالیا و چه در خارج از ایتالیا تحصیل کرده باشد دیپلم ایتالیایی داشته باشد.

در صورتی که فرد می خواهد به زبان انگلیسی تحصیل کند نیازی نخواهد بود که مدارک بالا را ارائه دهد بلکه به جای آن، فرد باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهد.

افرادی که می خواهند به زبان انگلیسی در ایتالیا و در مقطع کارشناسی تحصیل کنند باید در آزمون آیلتس نمره ی ۶ را کسب کنند و یا این که مدرک معادل آن را در TEIC، Tofel و یا C1 و C2 داشته باشند.

نکته ی دیگری که برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا باید به آن اشاره کنیم این است که گرفتن پذیرش در این مقطع تحصیل در ایتالیا، محدودیت سنی دارد و افراد حداکثر باید ۲۲ سال سن داشته باشند.

و در نهایت این که مدت زمان دوره ی کارشناسی در ایتالیا ۴ سال است و دانشجویان در این دوره می توانند در طی هفته ۱۰ ساعت کار کنند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

اما افرادی که می خواهند در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کنند باید بدانند که برای تحصیل در این دوره، نیز افراد باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این که، این دوره دارای محدودیت سنی است و حداکثر سن قابل قبول برای گرفتن پذیرش و دریافت ویزا در این مقطع، ۳۰ سال است.

امکانی که در این دوره در اختیار دانشجویان قرار داده شده است این است که می توانند به هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در این دوره تحصیل کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که یکی از تفاوت هایی که تحصیل به زبان انگلیسی و ایتالیایی برای افراد دارد این است که هزینه ی تحصیل آن ها متفاوت خواهد بود.

افرادی که به زبان ایتالیایی تحصیل می کنند هزینه ی تحصیل آن ها کمتر از ۱۰۰۰ یورو خواهد بود، اما افرادی که به زبان انگلیسی تحصیل می کنند بسته به نوع دانشگاه و رشته ای که انتخاب می کنند هزینه ی تحصیل آن ها بین ۶ تا ۲۰ هزار یورو خواهد بود.

توجه داشته باشید که زمانی فرد می تواند در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا تحصیل کند که تحصیلات خود در مقطع کارشناسی را به اتمام رسانده باشد.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که می خواهند به زبان انگلیسی در ایتالیا تحصیل کنند باید مدارک زبان انگلیسی خود را ارائه دهند که برای این منظور افراد باید در آزمون آیلتس نمره ی ۶.۵ کسب کنند و یا این که مدرک معادل آن را در تافل داشته باشند.

طول دوره ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا، یک تا دو سال است و دانشجویان می توانند در این دوره به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. اما دانشجویی بخواهد که بین تعطیلات دو ترم تحصیلی کار کند این امکان وجود دارد که به صورت تمام وقت کار کند.

البته برای این منظور، فرد باید اجازه ی کار از اداره ی کار ایتالیا دریافت کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اول این که برای فعالیت در بازار کار ایتالیا دانشجویان باید با زبان ایتالیایی آشنا باشند و همچنین این که دانشجویان نمی توانند با کار در دوره ی تحصیل خود تمام هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکترا

در نهایت نوبت به دوره ی دکترا می رسد. امروزه دوره ی دکترا یکی از دوره های پرمتقاضی برای دانشجویان است. افرادی که در مقطع دکترا در ایتالیا تحصیل می کنند می توانند هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی در این دوره تحصیل کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا باید به آن اشاره کنیم هزینه های تحصیل در این دوره است که دانشگاه های دولتی هزینه های تحصیل بسیار پایینی دارند و در حین حال دانشگاه های خصوصی هزینه ی زیادی را از دانشجویان مقطع دکترا دریافت می کند.

طول دوره ی دکترا در ایتالیا، بین ۳ تا ۴ سال است که غالبا برای این که افراد بتوانند سال چهارم را در ایتالیا بمانند باید اقامت خود  را تمدید کنند.

برای این که بتوانید در دوره ی دکترا در ایتالیا تحصیل کنید باید پیش نیازهایی را داشته باشید که این پیش نیازها بسته به این که رشته ی تحصیلی و دانشگاهی که فرد می خواهد در ایتالیا در آن تحصیل کند چه باشد متفاوت است.

اما به طور کلی افرادی که می خواهند در مقطع دکترا در ایتالیا تحصیل کنند در صورتی که می خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید در آزمون آیلتس نمره ی ۷ را کسب کنند، رزومه ی تحصیلی و کاری بالایی داشته باشند و همچنین مقالات ISI  داشته باشند.

اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکترا

دانشجویان دکترا در ایتالیا معمولا همراه با اساتید خود در سمینارهای مختلفی که با رشته ی تحصیلی و پروپوزال شان مرتبط است شرکت می کنند. در این نهایت این دانشجویان باید برای شرکت در سمینارهای مختلف و همچنین انجام کارهای پژوهشی، پایان نامه خود را بنویسند و در نهایت از آن دفاع کنند تا بتوانند مدرک دکترای خود را از دانشگاه خود در ایتالیا دریافت کنند.

در ضمن دانشجویان دکترا معمولا این امکان را دارند که به مدت ۳۰ ساعت در هفته کار کنند که معمولا دانشجویان در این دوره به انجام پروژه های تحقیقاتی و کمک به اساتید خود برای نوشتن مقاله می پردازند.

هزینه های تحصیل در ایتالیا

یکی از مسائل مهمی که برای افرادی که می خواهند در ایتالیا تحصیل کنند بسیار اهمیت دارد این است که هزینه های تحصیل در ایتالیا به چه صورت است. در این باره باید بگوییم که صرف نظر از این که نرخ بیکاری در کشور ایتالیا بالا است و پیدا کردن کار در این کشور دشوار است، ایتالیا به عنوان کشوری شناخته می شود که هزینه های تحصیل در آن پایین است.

اشاره به این نکته ضروری است که اگر شما هزینه های تحصیل و زندگی خود را برای یک سال در ایتالیا محاسبه کنید و این هزینه را با هزینه ی تحصیل و زندگی در کشورهایی همچون لهستان، چک، اتریش و … مقایسه کنید متوجه می شوید که این هزینه با هم تفاوت چندانی ندارند، اما مسئله ای که وجود دارد این است که این کشورها از نظر نرخ بیکاری و همچنین شرایط اقتصادی با هم متفاوت هستند.

هزینه های زندگی در ایتالیا

یکی دیگر از مسائلی که در مورد اعزام دانشجو به ایتالیا باید به آن اشاره کنیم این است که در کنار هزینه هایی که افراد برای تحصیل در کشور ایتالیا باید پرداخت کنند باید هزینه هایی را برای زندگی خود در این کشور اروپایی پرداخت کنند.

در واقع هزینه های زندگی یکی از عوامل موثر و البته بسیار مهم در انتخاب شهر محل تحصیل است. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که مانند سایر کشورهای جهان، هزینه زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا با هم متفاوت است.

همچنین به سبک زندگی افراد این هزینه ها با هم تفاوت بیشتری خواهد داشت. برای مثال اگر افراد در خوابگاه دانشجویی باشند و یا این که خانه اجاره کرده باشند و یا این که از غذای دانشگاه استفاده می کنند و یا این که وعده های غذایی خود را در بیرون مصرف می کنند این هزینه ها متفاوت خواهد بود.

هزینه های زندگی در ایتالیا

اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری هزینه های زندگی در ایتالیا برای دانشجویانی که می خواهند در این کشور تحصیل کنند مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه ی غذا در رستوران معمولی: ۱۵ یورو
  • هزینه ی بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی: ۱.۵ یورو
  • هزینه ی اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر: ۴۴۸ یورو
  • هزینه ی اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۵۹۴ یورو
  • هزینه ی تاکسی برای یک کیلومتر: ۱.۵ یورو

اما اگر بخواهیم میانگین هزینه ی زندگی در شهرهای مختلف ایتالیا را مورد بررسی قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شهر بولونیا: ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ یورو
  • شهر میلان و رم: ۸۵۰ تا ۱۴۵۰ یوروس
  • شهر فلورانس: هزینه ای بین ۸۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو را برای فرد به همراه دارد.

هزینه های تحصیل در ایتالیا

موسسه دانش گستر کوه نور با بیش از سالها سابقه درخشان در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آماده خدمت رسانی به علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور می باشد. مشاورین موسسه همواره سعی بر آن دارند تا بهترین راهنمایی را به دانشجویان ارائه دهند. جهت مشاوره در زمینه های تحصیل در اروپا و کانادا مشاورین ما آماده ارائه بهترین مشاوره و خدمت رسانی به علاقه مندان می باشند.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)