#

اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 15 مهر 1398
  • مقالات تحلیلی
  • 541 بازدید
  • بدون نظر

اقامت از طریق تولد در آلمان

ابتدا باید مطالبی در زمینه اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند، دو عنوان اصالت خاک و اصالت خون تعریف شوند. هر کشوری قوانین مربوط به خوش را دارد و موضع های متفاوتی دارند. هر کشور باتوجه به اینکه کدام اصل را پذیرفته اند نسبت به آن قوانینی در این مضمون دارند که باید به آنها توجه کرد.به عبارت دیگر پذیرفتن اصالت خاک تنها یک اصل اصلی است اما باید اصل های فرعی را نیز دانست.

روش معمول جهت اعطای تابعیت کشور مورد نظر و اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا سیستم تابعیت از طریق خون را به رسمیت شناخته اند. با این حال در بین کشورهای توسعه یافته می توان گفت تنها  کشورهای کانادا و امریکا و تا حدودی کشور ایرلند تابعیت خاکی را مبنای اقامت کشور از طریق تولد فرزند دانسته اند.

کشور سوئد نیز تنها به کسانی تابعیت خاکی اعطا می کند که از پدر و مادری بدون ملیت به دنیا آمده باشد. به طور کلی این اصل که همان اصل سیستم خاک باشد بیشتر در کشورهای قاره آمریکا (چه آمریکای شمالی و چه جنوبی) حاکم است و مجموعا حدود ۳۰ کشور قانون تابعیت خاک را دارند.

اصالت خاک:

در قانون سیستم خاک تعریف می شود که بدون توجه به تابعیت پدر و مادر فرزند افراد با تولد فرزند خود در خاک کشوری می تواند اقامت از طریق تولد را به دست آورد. اما مسئله ای که در اینحا بسیار مهم است این است که به والدین و دیگر اعضای خانواده بعد از چه مدتی اقامت می دهند و قوانین مربوط به آن چیست. به دلیل این که فرزند به طور خودکار (صرف نظر از تابعیت والدین خود) تابعیت آن کشور را اخذ می نماید.

اصالت خون:

این تعریف بیان می کند که اگر پدر یا مادر صرف نظر ازخاک وسرزمینی که در آن حضور دارند چنانچه تابعیت یک کشور را داشته باشند فرزند آنها  نیز می تواند تابعیت آن کشور را داشته باشد و تنها از تابعیت پدر ومادرش می تواند اجازه ی داشتن تابعیت را اخذ کند.

به این صورت که نوزاد متولد شده به محض تولد تابعیت را از پدر و یا مادر خود اخذ می نماید و قانون تابعیت کشور مورد نظر، کشور محل تولد قرزند را ملاک قرار نمی دهد. (قانون ایران این است که فقط پدر فرزند را مورد قبول قرار می دهد وتابعیت مادر فرزند که تابعیت ایرانی دارد قبول ندارد.)

در این باره باید ذکر شود که کشور آلمان در مواجه با اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند از سیستم خون پیروی می کند. در ادامه سعی شده است همه مباحث در ارتباط اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند بررسی شود.

اصالت خون

قانون تولد فرزند در آلمان و تابعیت وی:

قانون تولد فرزند در آلمان برای اخذ تابعیت کشور آلمان همچون قوانین کشور آمریکا نیست و کودکان متولد شده در آلمان از والدین خارجی نمی تواند در بدو تولد تابعیت آلمان را بدست آورد، در واقع هر ساله ، ۱۰۰۰۰۰ کودک غیر آلمانی در این کشور به دنیا می آیند.

تابعیت کشور آلمان تنها به فرزندان افراد خارجی که به مدت طولانی در آلمان اقامت داشته اند تعلق می گیرد، به این صورت که حداقل یکی از والدینش هشت سال در آلمان یا دیگر کشور های عضو اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد

به عبارت دیگر فرزندی که از والدین غیر آلمانی متولد شده است، اگر حداقل یکی از والدین آن ها شرایط زیر را داشته باشد می تواند اقامت آلمان از طریق تولد فرزند را به دست آورد:

  • اقامت دائم داشته باشد،
  • حداقل هشت سال در آلمان زندگی کرده باشد.

در این صورت اینگونه افراد برای حفظ تابعیت خود باید تا قبل از سن ۲۳ سالگی و انقضای تابعیت از طرف کشور آلمان، باید نشان دهد شخص با کشور آلمان پیوند داشته به این معنی که:

در ۲۱ سال ابتدای زندگی خود حداقل هشت سال در آلمان اقامت مستمر داشته باشد،

به مدت حداقل شش سال را در یکی از مدارس آلمان تحصیل کرده باشد،

از یک مدرسه در آلمان فارغ التحصیل شده باشد،

دوره ی آموزش حرفه ای و یا تخصصی را در آلمان به پایان رسانیده باشد،

ضمن اثبات حداقل یکی از بند های بالا می توان نسبت به دریافت اقامت خود اقدام نماید ومی تواند پاسپورت آلمان را تقاضای کند. (پاسپورت کشور آلمان یکی از پاسپورت های قدرتمند جهان است؛ زیرا امکان سفر به ۱۶۸ کشور دنیا، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و غیره را بدون نیاز به اخذ ویزا برای دارندگان این پاسپورت فراهم می کند.)

قانون تولد فرزند در آلمان و تابعیت وی

تابعیت مضاعف در آلمان

قانون آلمان اجازه می دهد که برخی افراد در شرایط خاص دو تابعیت داشته باشند. به طوریکه کودک متولد شده یکی از والدینش آلمانی و دیگری خارجی و یا والدینی که دارای دو شهروندی هستند، به طور خودکارتابعیت خود را در آلمان بدست می آورد.

همچنین آلمانی هایی که شهروندی یک کشور اروپایی یا سوئیس را می گیرند، شهروندی آلمانی خود را از دست نمی دهند و دو تابعیتی می شوند.

این کودکان دو تابعیتی می توانند در سن ۲۳ سالگی تصمیم بگیرند که آیا تابعیت آلمانی خود را حفظ کنند یا تابعیت کشور دیگر را ترجیح دهند. در این حالت تنها حق تقاضای محافظت از کنسولگری آلمان را از دست خواهند داد .

اگر با وجود تابعیت آلمانی، بتواند تابعیت کشور دیگری را نیز به دست آورد؛ از وی سلب تابعیت می شود. تنها راه جلوگیری از سلب تابعیت آلمان، کسب اجازه برای حفظ ملیت توسط مقامات آلمانی قبل از اقدام برای اخذ تابعیت خارجی جدید است .

نکته بسیار حائز اهمیت این است که به طور کلی تولد در آلمان، منجر به اخذ تابعیت برای والدین کودک نخواهد شد.

در نتیجه افراد برای دریافت تابعیت این کشور نیازمند داشتن شرایط زیر هستند:

  • حداقل ۸ سال در آلمان زندگی کرده باشد (در مواردی این مدت ممکن است کمتر باشد).
  • تعهد کنونی و گذشته خود را نسبت به سیستم پارلمانی دموکراتیک آزاد که توسط قانون اساسی آلمان تقویت شده است، تأیید کند.
  • شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و یا سوئیس باشد و مجوز جابجایی آزادانه داشته باشد و اگر شهروند این کشورها نبوده بایستی دارای مجوز اقامت دائم و یا بلوکارت اروپا باشد.
  • توانایی حمایت از خود بدون کمک را دارد.
  • سوء پیشینه کیفری ندارد.
  • به زبان آلمانی تسلط کافی دارد.
  • با سیستم قانونی و شرایط اجتماعی و زندگی در جمهوری فدرال آلمان آشنا باشد وآن را بپذیرد.
  • در آزمون شهروندی موفق شده است.

فردی که همه ی این شرایط را داشته باشد، می تواند موفق به دریافت اقامت وتابعیت خود و همسرش شود.

موسسه دانش گستر کوه نور با بیش از سالها سابقه درخشان در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آماده خدمت رسانی به علاقه مندان تحصیل در اسپانیا می باشد. مشاورین موسسه همواره سعی بر آن دارند تا بهترین راهنمایی را به دانشجویان ارائه دهند. جهت مشاوره در زمینه های تحصیل در آلمان ، اسپانیا و اروپا و همچنین تحصیل در کانادا مشاورین ما آماده ارائه بهترین مشاوره و خدمت رسانی به علاقه مندان می باشند.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)