#

اقامت اتریش از طریق تولد فرزند

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 15 مهر 1398
  • مقالات تحلیلی
  • 597 بازدید
  • بدون نظر

اقامت اتریش از طریق تولد فرزند

ابتدا باید مطالبی در زمینه اخذ اقامت اتریش از طریق تولد فرزند، دو عنوان اصالت خاک و اصالت خون تعریف شوند. هر کشوری قوانین مربوط به خوش را دارد و موضع های متفاوتی دارند. هر کشور باتوجه به اینکه کدام اصل را پذیرفته اند نسبت به آن قوانینی در این مضمون دارند که باید به آنها توجه کرد.به عبارت دیگر پذیرفتن اصالت خاک تنها یک اصل اصلی است اما باید اصل های فرعی را نیز دانست.

اگر کشورها سیستم خاک را بپذیرند دیگر آپاترید( شخص بی هویت) پیدا نمیشود لذا بر اساس سیستم خاک هر فرد هر کجا که متولد شود تابعیت آن قلمرو و سرزمین را کسب میکند حال در بسیاری از کشورها اصل خاک و خون پذیرفته شده است.

روش معمول جهت اعطای تابعیت کشور مورد نظر و اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا سیستم تابعیت از طریق خون را به رسمیت شناخته اند. با این حال در بین کشورهای توسعه یافته می توان گفت تنها  کشورهای کانادا و امریکا و تا حدودی کشور ایرلند تابعیت خاکی را مبنای اقامت کشور از طریق تولد فرزند دانسته اند.

کشور سوئد نیز تنها به کسانی تابعیت خاکی اعطا می کند که از پدر و مادری بدون ملیت به دنیا آمده باشد. به طور کلی این اصل که همان اصل سیستم خاک باشد بیشتر در کشورهای قاره آمریکا (چه آمریکای شمالی و چه جنوبی) حاکم است و مجموعا حدود ۳۰ کشور قانون تابعیت خاک را دارند.

اصالت خاک:

در قانون سیستم خاک تعریف می شود که بدون توجه به تابعیت پدر و مادر فرزند افراد با تولد فرزند خود در خاک کشوری می تواند اقامت از طریق تولد را به دست آورد. اما مسئله ای که در اینحا بسیار مهم است این است که به والدین و دیگر اعضای خانواده بعد از چه مدتی اقامت می دهند و قوانین مربوط به آن چیست. به دلیل این که فرزند به طور خودکار (صرف نظر از تابعیت والدین خود) تابعیت آن کشور را اخذ می نماید.

اصالت خاک

اصالت خون:

این تعریف بیان می کند که اگر پدر یا مادر صرف نظر ازخاک وسرزمینی که در آن حضور دارند چنانچه تابعیت یک کشور را داشته باشند فرزند آنها  نیز می تواند تابعیت آن کشور را داشته باشد و تنها از تابعیت پدر ومادرش می تواند اجازه ی داشتن تابعیت را اخذ کند.

به این صورت که نوزاد متولد شده به محض تولد تابعیت را از پدر و یا مادر خود اخذ می نماید و قانون تابعیت کشور مورد نظر، کشور محل تولد قرزند را ملاک قرار نمی دهد. (قانون ایران این است که فقط پدر فرزند را مورد قبول قرار می دهد وتابعیت مادر فرزند که تابعیت ایرانی دارد قبول ندارد.)

در این باره باید ذکر شود که کشور اتریش در مواجه با اخذ اقامت اتریش از طریق تولد فرزند از سیستم خون پیروی می کند. در ادامه سعی شده است همه مباحث در ارتباط اخذ اقامت اتریش از طریق تولد فرزند بررسی شود.

یکی از روش های دریافت اقامت اتریش و شهروندی آن تولد فرزند در کشور مورد نظر است. تا سال ۱۹۸۳ قانون تولد فرزند در اتریش متفاوت بود و اگر کودکی در خاک اتریش متولد می شد، تابعیت کشور اتریش را بدست می آورد، حتی اگر والدین او شهروند اتریش نبودند. اما این قانون تغییر کرد و اتریش نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی از این قانون پیروی نمی کرد.

بنابراین اتریش تابع سیستم قانون خون است، به این صورت که مکان تولد بر تابعیت کودک هیچ گونه تاثیری ندارد و کودک تنها پیرو تابعیت پدر و مادر خود است.

مواردی موجب می شود که اقامت کشور اتریش از طریق تولد فرزند را به همراه آورد:

  • فرزندی که در خاک اتریش از پدر و مادر نا مشخص بدنیا می آید،
  • فرزندی که از مادر اتریشی بدنیا بیاید (همچنین در خاک اتریش)
  • فرزندی که در خارج از خاک اتریش از پدر اتریشی و مادری که نه اتریشی است ونه تابعیت اتریش را دارد به دنیا آمده باشد

نتیجه این است که سیستم اتریش براساس خون است، یعنی صرف نظر از محل تولد فرزندی که مادری اتریشی و یا پدری اتریشی داشته باشد فرزند متولد شده تابعیت اتریش را بدست می آورد.

نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که اگر فردی همسر اتریشی داشته باشد بعد از مدتی که از ازدواج آنها گذشته باشد باید برای اخذ تابعیت کشور اتریش چندین سال در اتریش سکونت داشته باشد.

تابعیت افرادی که فاقد ملیت هستند یا حتی محل تولد آنها مشخص نیست و از پدر و مادر نامعلوم در کشور اتریش باشند، بنا بر قانونی که از طرف سازمان ملل که هیچ فردی نباید بدون هویت باشد؛ باید برای اخذ اقامت اتریش حداقل ۱۰ سال در اتریش زندگی کنند. به طوری باید ۵ سال را به طور مستمر در اتریش زندگی کند. در این صورت وی اجازه دارد در سن ۱۸ سالگی تقاضای اقامت کشور اتریش را بدهند.

اصالت خون

نکته ای که باید در اینجا ذکر شود تابعیت مضاعف است به این صورت که کسانی که بواسطه تولد تابعیت کشور دیگری را بدست می آورند مثل کودکی که در آمریکا متولد شده (سیستم آمریکا خاک است) و طبق قانون موجود در آمریکا او می تواند علاوه بر تابعیت اتریشی که براساس خون است، تابعیت آمریکایی هم اخذ کند یا حتی فرزندی که از پدر و مادر ایرانی در اتریش متولد شده باشد همین طفل بعد از گذشت ۵ سال و اخذ تابعیت اتریش می تواند تابعیت قبلی ایرانی خود را حفظ نماید.

همچنین افرادی که به خطر داشتن شغل های مهم و تامین منافع اتریش می توانند  تابعیت قبلی خود را حفظ کرده و هم تابعیت اتریش را بدست آورد، همانند شخصی که سمت استادی در دانشگاه های اتریش را دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده تولد نوزاد در اتریش به خودی خود سبب تضمین پذیرفتن تابعیت فرزند نمی شود. با این حال ممکن است سبب کاهش الزامات اقامت برای تابعیت کشور اتریش که یک شهروند اتریشی شود. کودکان زیر شش ماه که برای اقامت در اتریش اقدام می کنند از نظر قانونی راحت تر اقامت اتریش را بدست می آورند و شهروند اتریش محسوب می شود. این در حالی است که اگر کودکی از والدین اتریشی در هر جای دنیا متولد شود، بدون توجه به مکان تولد فرزند کودک اتریشی به شمار می آید .

اقامت اتریش از طریق تولد فرزند

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به اقامت اتریش از طریق تولد فرزند با دفتر موسسه دانش گستر کوه نور تماس بگیرید و مشاوره اولیه رایگان را دریافت نمایید.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)