#

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 16 مهر 1398
  • مقالات تحلیلی
  • 488 بازدید
  • بدون نظر

اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند

ابتدا باید مطالبی در زمینه اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند، دو عنوان اصالت خاک و اصالت خون تعریف شوند. هر کشوری قوانین مربوط به خوش را دارد و موضع های متفاوتی دارند. هر کشور باتوجه به اینکه کدام اصل را پذیرفته اند نسبت به آن قوانینی در این مضمون دارند که باید به آنها توجه کرد.به عبارت دیگر پذیرفتن اصالت خاک تنها یک اصل اصلی است اما باید اصل های فرعی را نیز دانست.

روش معمول جهت اعطای تابعیت کشور مورد نظر و اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا سیستم تابعیت از طریق خون را به رسمیت شناخته اند. با این حال در بین کشورهای توسعه یافته می توان گفت تنها  کشورهای کانادا و امریکا و تا حدودی کشور ایرلند تابعیت خاکی را مبنای اقامت کشور از طریق تولد فرزند دانسته اند.

کشور سوئد نیز تنها به کسانی تابعیت خاکی اعطا می کند که از پدر و مادری بدون ملیت به دنیا آمده باشد. به طور کلی این اصل که همان اصل سیستم خاک باشد بیشتر در کشورهای قاره آمریکا (چه آمریکای شمالی و چه جنوبی) حاکم است و مجموعا حدود ۳۰ کشور قانون تابعیت خاک را دارند.

  • اصالت خاک:

در قانون سیستم خاک تعریف می شود که بدون توجه به تابعیت پدر و مادر فرزند افراد با تولد فرزند خود در خاک کشوری می تواند اقامت از طریق تولد را به دست آورد. اما مسئله ای که در اینحا بسیار مهم است این است که به والدین و دیگر اعضای خانواده بعد از چه مدتی اقامت می دهند و قوانین مربوط به آن چیست. به دلیل این که فرزند به طور خودکار (صرف نظر از تابعیت والدین خود) تابعیت آن کشور را اخذ می نماید.

  • اصالت خون:

این تعریف بیان می کند که اگر پدر یا مادر صرف نظر ازخاک وسرزمینی که در آن حضور دارند چنانچه تابعیت یک کشور را داشته باشند فرزند آنها  نیز می تواند تابعیت آن کشور را داشته باشد و تنها از تابعیت پدر ومادرش می تواند اجازه ی داشتن تابعیت را اخذ کند.

به این صورت که نوزاد متولد شده به محض تولد تابعیت را از پدر و یا مادر خود اخذ می نماید و قانون تابعیت کشور مورد نظر، کشور محل تولد قرزند را ملاک قرار نمی دهد. (قانون ایران این است که فقط پدر فرزند را مورد قبول قرار می دهد وتابعیت مادر فرزند که تابعیت ایرانی دارد قبول ندارد.)

در این باره باید ذکر شود که کشور ایتالیا در مواجه با اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند از سیستم خون پیروی می کند. در ادامه سعی شده است همه مباحث در ارتباط اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند بررسی شود.

اصالت خون

تابعیت ایتالیا به طور کلی شامل چهار دسته می شود:

  • تابعیت خودکار (اتوماتیک وار):

این نوع تابعیت انواع متفاوت دارد:

فرزندی که پدر و یا مادر فرزند ایتالیایی باشد؛

نکته ای که در این مورد باید دقت داشت این است که هیج یک از اجداد والدین فرزند تازه متولد شده از خودشان سلب تابعیت نکرده باشند. حتی اگر یکی از والدین فرد سلب تابعیت ایتالیا را کرده باشند فرزند آنها تابعیت ایتالیا را اخذ نمی کند. سلب تابعیت یا همان از دست دادن تابعیت کشور ایتالیا به معنای از دست دادن تمام حق و حقوق شهروند کشور ایتالیا می باشد

در حال حاضر نیز قانون جدیدی مبنی بر اینکه فرزندی که مادر ایتالیایی داشته باشد نیز می تواند تابعیت ایتالیا را داشته باشد.

تولد فرزندی که در خاک ایتالیا به دنیا آمده و پدر و مادر فرزند متولد شده مشخص نباشد؛

زمانی که فرزندی در ایتالیا متولد می شود و پدر مادر آن یا مشخص نیستند نیز می تواند اقامت ایتالیا از طریق تولد را شامل شود. این قانون براساس است که در سازمان ملل به خاطر اینکه هیچ فردی نمی تواند بدون هویت و ملیت باشد باید فرزندی که در ایتالیا متولد شده است تابعیت آن کشور را بدست آورد.

در رابطه با فرزند خواندگی؛

بهتر است بدانید که اگر فردی ایتالیایی نباشد اما به فرزند خواندگی خانواده ایتالیایی درآید می توانند پس از گذشت ۵ سال درخواست اخذ تابعیت ایتالیا را نمایند. در این مورد به خصوص از نظرقوانین ایتالیا، محل سکونت این افراد برای دولت ایتالیا اهمیت ندارد، اگر این افراد در خارج از ایتالیا به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشند باز هم می توانند تابعیت ایتالیا را اخذ نمایند.

  • اهدای تابعیت از طریق حکم قضایی:

در این قانون فرزندانی که در ایتالیا متولد شده اند با توجه به اینکه شرایط اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند را دارند تنها بعد از رسیدن به سن قانونی می توانند بعد از یک سال برای اخذ اقامت مدارک زیر را ارائه دهند:

اصل شناسنامه و مدارک شناسایی

سند مثبت تابعیت پدر و یا مادر خود در ایتالیا

درخواستی مبنی بر اهدای تابعیت کشور ایتالیا را بدهند، قانون شهروندی ایتالیا تحت این عنوان از فرزندانی که در ایتالیا به دنیا آمدند حمایت می کند وآنها می توانند تنها بعد از حکم قضایی، اگر ۵ سال در ایتالیا اقامت داشته باشند می توانند در خواست پاسپورت ایتالیا را بدهند .

اهدای تابعیت از طریق حکم قضایی

  • بینه و ادعا:

راه دیگر برای اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند بینه و ادعا است، این روش به این صورت است که افرادی که تابعیت کشور دیگری را دارند و یا تابعیتی ندارند در موارد خاصی می توانند درخواست اقامت کشور ایتالیا کنند. این موارد حتی برای بستگان درجه دوم شخص نیز صدق می کند. موارد خاص عبارتند از:

خدمت در نیرو های مسلح حکومت ایتالیا

اشتغال در مشاغل دولتی ایتالیا (حتی خارج از کشور برای کشور ایتالیا کار کنند)

اقامت حداقل ۲ سال در ایتالیا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی

در این شرایط فرد می تواند با ارائه ی مدارک زیر نسبت به اقامت کشور ایتالیا اقدام کند:

شناسنامه

گواهی اشتغال و یا تابعیت پدر و یا اجداد خود تا درجه دوم

گواهی اقامت خواسته شده ( حداقل ۲ سال قبل از رسیدن به ۱۸ سال )

در این مورد می توان گفت افرادی که در خارج از ایتالیا و از پدر و مادر ایتالیایی متولد شده اند همچنین افرادی که بی تابعیت می باشند می توانند با طرح دعوی در ایتالیا، اقامت کشور ایتالیا را دریافت نمایند.

  • اهدای تابعیت به افراد

در این مورد هم باید ذکر کرد اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد فرزند در بعضی از زمان های خاص از طرق قوانین بخصوصی انجام می شود، به این صورت که در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۰، قانونی در ایتالیا تصویب شد که افرادی که در قلمرو امپراطوری اتریش و مجارستان در صورتی که اجداد آنها در این قلمرو حضور داشته باشند که بعد از جنگ جهانی اول به ایتالیا ملحق شده اند می توانند درخواست تابعیت ایتالیا را دهند .هم چنین این افراد می توانند بعد از ۱۸ سال تمام خود اقامت کشور ایتالیا را دریافت کنند و پاسپورت ایتالیایی بگیرند.

اهدای تابعیت به افراد

موسسه دانش گستر کوه نور با بیش از سالها سابقه درخشان در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آماده خدمت رسانی به علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور می باشد. مشاورین موسسه همواره سعی بر آن دارند تا بهترین راهنمایی را به دانشجویان ارائه دهند. جهت مشاوره در زمینه های تحصیل در اروپا و کانادا مشاورین ما آماده ارائه بهترین مشاوره و خدمت رسانی به علاقه مندان می باشند

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)