#

اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 17 مهر 1398
  • مقالات تحلیلی
  • 665 بازدید
  • بدون نظر

اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند

اقامت از طریق تولد در فنلاند

ابتدا باید مطالبی در زمینه اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند، دو عنوان اصالت خاک و اصالت خون تعریف شوند. هر کشوری قوانین مربوط به خوش را دارد و موضع های متفاوتی دارند. هر کشور باتوجه به اینکه کدام اصل را پذیرفته اند نسبت به آن قوانینی در این مضمون دارند که باید به آنها توجه کرد.به عبارت دیگر پذیرفتن اصالت خاک تنها یک اصل اصلی است اما باید اصل های فرعی را نیز دانست.
روش معمول جهت اعطای تابعیت کشور مورد نظر و اینکه در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا سیستم تابعیت از طریق خون را به رسمیت شناخته اند. با این حال در بین کشورهای توسعه یافته می توان گفت تنها کشورهای کانادا و امریکا و تا حدودی کشور ایرلند تابعیت خاکی را مبنای اقامت کشور از طریق تولد فرزند دانسته اند.
کشور سوئد نیز تنها به کسانی تابعیت خاکی اعطا می کند که از پدر و مادری بدون ملیت به دنیا آمده باشد. به طور کلی این اصل که همان اصل سیستم خاک باشد بیشتر در کشورهای قاره آمریکا (چه آمریکای شمالی و چه جنوبی) حاکم است و مجموعا حدود ۳۰ کشور قانون تابعیت خاک را دارند.

اصالت خاک:

در قانون سیستم خاک تعریف می شود که بدون توجه به تابعیت پدر و مادر فرزند افراد با تولد فرزند خود در خاک کشوری می تواند اقامت از طریق تولد را به دست آورد. اما مسئله ای که در اینحا بسیار مهم است این است که به والدین و دیگر اعضای خانواده بعد از چه مدتی اقامت می دهند و قوانین مربوط به آن چیست. به دلیل این که فرزند به طور خودکار (صرف نظر از تابعیت والدین خود) تابعیت آن کشور را اخذ می نماید.

اصالت خون:

این تعریف بیان می کند که اگر پدر یا مادر صرف نظر ازخاک وسرزمینی که در آن حضور دارند چنانچه تابعیت یک کشور را داشته باشند فرزند آنها نیز می تواند تابعیت آن کشور را داشته باشد و تنها از تابعیت پدر ومادرش می تواند اجازه ی داشتن تابعیت را اخذ کند.
به این صورت که نوزاد متولد شده به محض تولد تابعیت را از پدر و یا مادر خود اخذ می نماید و قانون تابعیت کشور مورد نظر، کشور محل تولد قرزند را ملاک قرار نمی دهد. (قانون ایران این است که فقط پدر فرزند را مورد قبول قرار می دهد وتابعیت مادر فرزند که تابعیت ایرانی دارد قبول ندارد.)
در این باره باید ذکر شود که کشور فنلاند در مواجه با اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند از سیستم خون پیروی می کند. در ادامه سعی شده است همه مباحث در ارتباط اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند بررسی شود.

اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند

اقامت کشور فنلاند توسط یکی از روشهای زیر به صورت خودکار برای فرد صادر می شود:

(تمامی این شرایط به تابعیت والدین فرزند و نیز وضعیت تأهل آنها بستگی دارد و این که حتما باید ازدواج آنها ثبت رسمی شده باشد.)
• فرزندی که خارج از فنلاند متولد می شود، تحت شرایطی که پدر در هنگام ازدواج تبعه ی فنلاندی باشد.
• مادر فرزند دارای تابعیت فنلاند باشد.
• پدر فرزند دارای تابعیت فنلاند باشد و بایستی ازدواج رسمی کرده باشند.
• پدر فرزند دارای تابعیت فنلاند باشد، و اگر فرزند در کشور فنلاند در رابطه ای خارج از ازدواج متولد شده باشد، و همچنین پدر بودن او تائید شده باشد.
• پدر پیش از تولد فرزند فوت شده باشد، با این حال او هنگام حیات دارای تابعیت فنلاند بوده.
• پدر پیش از تولد فرزند فوت شده باشد، و فرزند در فنلاند متولد شده و حاصل رابطهای خارج از ازدواج است ولی پدر بودن وی ثابت شده باشد.
• در صورتی که فرزند در فنلاند متولد شود و تابعیت هیچ کشور دیگری را اخذ نکند، تابعیت فنلاند برای او صادر خواهد شد. (در برخی از موارد خاص هم اداره مهاجرت فنلاند تصمیم گیری های لازم را انجام می دهد.
• فرد متقاضی اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند می تواند با داشتن تابعیت فنلاند، تابعیت کشور دیگری را نیز داشته باشد.

مسئله ای که اینجا مطرح می شود پذیرفتن تابعیت دوگانه توسط کشور فنلاند است:

به این صورت که قوانین فنلاند با اخذ تابعیت مضاعف مخالفتی ندارد. بنابراین یک تبعه ی فنلاندی که تابعیت کشور دیگری را دریافت کرده است، تابعیت فنلاندی خود را از دست نخواهد داد. هم چنین افراد برای گرفتن اقامت فنلاند نیازی نیست که تابعیت کنونی خود را از دست بدهند.
• در صورتی که تابعیت فنلاند برای فرزند صادر نشود (براساس نظام قانونی خون) والدین او می توانند از سفارت کشور مبدأ خود برای او گذرنامه دریافت نمایند. جهت اخذ گذرنامه باید از اداره ثبت محلی، گواهی تولد فرزند را دریافت نماید. سپس فرزند متولد شده متقاضی اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند احتیاج به یک مجوز اقامت یا حق اقامت ثبت شده به عنوان تبعه اتحادیه اروپا نیاز دارد.
• اگر تابعیت یک کشور عضو اتحادیه اروپا برای کودک صادر شود، از طریق اداره مهاجرت فنلاند برای کودک اقامت از طریق حق اقامت ثبت شده ی تبعه اروپایی ثبت می شود.

روش های دریافت اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند

هنگامی که کودکی در کشور فنلاند متولد می شود، بیمارستان تولد او را در سیستم آماری جمعیت فنلاند ثبت می کند و فرزند شماره شناسایی شخصی موقتی دریافت می کند. این در حالتی است که فقط با وجود شرایط زیر این اتفاق می افتد:
• مادر فرزند متولد شده حق اقامت در فنلاند را داشته باشد.
• محل ومنطقه ی تولد کودک باید محل اقامت مادر در فنلاند باشد.
• مادر دارای شماره شناسایی شخصی فنلاندی باشد.
اگر اقامت مادر در فنلاند ثبت نشده باشد، بیمارستان نمی تواند تولد را ثبت کند. در چنین مواردی والدین باید با اداره ثبت محلی تماس گرفته و در رابطه با اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند اقدام کنند که تقریبا طی دو هفته پس از ثبت تولد، اداره ثبت محلی یک فرم به خانه ی مادر ارسال خواهد کرد. اطلاعاتی که باید تکمیل گردد:

نام فرزند

زبان مادری: زبان اصلی فرزند در خصوص اخذ اقامت فنلاند از طریق تولد فرزند فقط یک زبان را می توان به عنوان زبان اصلی انتخاب کرد.

مذهب

والدین پس از اینکه فرم را با دقت پر کردند باید آن را امضا نمایند، اگر پدر و مادر رسما ازدواج کرده باشند بایستی هر دو آنها باید فرم را امضا کنند.

فرزندخواندگی در فنلاند

این مورد فقط در مورد افراد زیر ۱۲ سال که به فرزندخواندگی گرفته می شوند صدق می کند. افراد بالای ۱۲ سال باید از مراجع دیگر متقاضی اقامت کشور فنلاند باشد، و ابتدا تابعیت فنلاند را دریافت کند.

فرزندخواندگی در فنلاند

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)