#

اقامت کشور اسپانیا از طریق تولد فرزند

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 18 مهر 1398
  • مقالات تحلیلی
  • 611 بازدید
  • بدون نظر

اقامت کشور اسپانیا از طریق تولد فرزند

کشور اسپانیا یک کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه شینگن است در نتیجه هر فرزندی در این کشور متولد شود و بتواند از این طریق تابعیت اسپانیایی داشته باشد می تواند به تمام کشورهای عضو اتحادیه شینگن بدون داشتن ویزا رفت و آمد کند و حتی می تواند در تمام کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه اروپا اقامت دائم داشته باشد.

اقامت از طریق تولد در یکی از کشور های خارجی به این معنی است که اگر افرادی در کشور دیگری جز کشور خود دارای فرزند شود، فرزند این دسته از افراد تابعیت آن کشوری که در آن متولد شده است را دریافت خواهد کرد که در نهایت پدر و مادر این فرزند نیز می توانند در این کشور اقامت داشته باشند اما کشور اسپانیا از این قانون تبعیت نمی کند و در واقع از اصل خون برای فرزندانی که در این کشور به دنیا آمده اند استفاده می کند.

اما اصل خون چیست؟

از طریق قانون اصل خون اگر فرزندی در یک کشوری که والدین او از آن کشور نیستند، متولد شود تابعیت آن کشور را دریافت نمی کند و فقط می تواند تابعیت کشور والدینش را داشته باشد. این قانون برای اکثر کشورهای جهان صدق می کند.

و اما قانونی به نام قانون اصل خاک نیز وجود دارد:

بر اساس قانون اصل خاک اگر فرزند در یک کشور متولد شود، حتی اگر در هواپیما و یا کشتی متولد شود به صورتی که در خاک  آن کشور باشد، می تواند تابعیت آن کشور را دریافت کند حتی اگر پدر و مادرش تابعیت آن کشور را نداشته و شهروند کشور دیگری باشند. این قانون به قانون کاهش بی تابعیتی نیز معروف است.

اسپانیا از کشورهایی است که از قانون اصل خون پیروی می کند و اگر فرزندی در این کشور متولد شود که پدر و مادرش تابعیت این کشور را نداشته باشد به فرزند نیز تابعیت اسپانیا تعلق نمی گیرد و تابعیت همان کشوری به او تعلق می گیرد که پدر و مادرش شهروند آن کشور بوده و یا تابعیت آن کشور را دارند.

در نتیجه اگر فرزندی در کشور اسپانیا متولد شود که پدر و مادرش شهروند کشور دیگری باشند به او تابعیت اسپانیایی تعلق نمی گیرد و فقط در شناسنامه این فرزند محل تولد او کشور اسپانیا ذکر می شود ولی این فرزند به عنوان شهروند اسپانیا شناخته نمی شود و نمی تواند در این کشور اقامت دائم را از طریق تولد دریافت کند.

اصل خون چیست

دریافت تابعیت اسپانیای تنها برای این دسته از افراد امکان پذیر خواهد بود:

  • فرزندی که از پدر و مادر اسپانیایی متولد شود قطعا اسپانیایی محسوب خواهد شد.
  • در صورتی که فرزندی در کشور اسپانیا متولد شود و مشخص نباشد که پدر و مادرش چه کسانی هستند دولت اسپانیا به او تابعیت اسپانیایی خواهد داد و این فرزند به عنوان یک فرد اسپانیایی شناخته خواهد شد و تمام حق و حقوقی را که شهروندان اسپانیایی دارند این فرزند نیز خواهد داشت.
  • همچنین در صورتی که فرزندی در کشور اسپانیا متولد شود و پدر و مادر او دارای تابعیت هیچ کشوری نباشند می توانند برای فرزند خود تابعیت اسپانیایی دریافت کنند.
  • در صورتی که فرزندی در کشور اسپانیا متولد شود و یکی از والدینش مثلا پدرش اسپانیایی باشد این فرزند نیز می تواند تابعیت اسپانیایی داشته باشد. همچنین این فرزند تابعیت کشوری را که مادرش شهروند آن کشور بوده است را نیز دریافت خواهد کرد و به عبارتی به عنوان یک فرد دو تابعیتی شناخته خواهد شد.
  • همچنین در صورتی که فرزند در کشور اسپانیا متولد شود و پدر و مادرش تابعیت این کشور را نداشته و شهروند این کشور نباشند اما یکی از آن ها در اسپانیا به دنیا آمده باشد، این فرزند نیز می تواند تابعیت کشور اسپانیا را دریافت کرده و به عنوان شهروند این کشور از تمام حق و حقوق یک شهروند اسپانیایی بهره مند می شود. همچنین پدر و مادر او می توانند برای اخذ اقامت دائم و دریافت پاسپورت اسپانیایی برای فرزند خود اقدام کنند.

شرایط دریافت اقامت کشور اسپانیا

  • فرزندانی که در کشور اسپانیا به دنیا می آیند، در صورتی که از موارد بالا باشند، و افرادی که تابعیت کشور اسپانیا را ندارند باید ۱۰ سال در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند تا بتوانند تابعیت این کشور را دریافت کنند و به عنوان شهروند اسپانیایی شناخته شوند.
  • افرادی تابعیت کشور های فیلیپین و کشورهای منطقه آمریکای شمالی را در هنگامی که این کشور های مستعمره اسپانیا بوده اند، داشته اند می توانند اقامت اسپانیا را دریافت کنند و پس از دو سال تابعیت این کشور را خواهند داشت.
  • تمام افرادی که در کشور اسپانیا متولد شده اند می توانند اقامت اسپانیا را دریافت کنند.
  • همچنین افرادی که با یک شهروند اسپانیایی و یا با کسی که تابعیت اسپانیا را دارد ازدواج کرده اند می توانند در این کشور اقامت داشته باشند.
  • همچنین کسانی که پدر یا مادر آن ها در اسپانیا متولد شده است اما در خارج از اسپانیا زندگی می کنند می تواند به مدت یک سال در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند و پس از آن تابعیت این کشور را دریافت کنند.

شرایط دریافت اقامت کشور اسپانیا

افراد دو تابعیتی در کشور اسپانیا

افراد که دو تابعیتی هستند مورد حمایت کشور اسپانیا قرار نمی گیرند یا به عبارتی قانون دو تابعیتی در کشور اسپانیا وجود ندارد. افرادی که تابعیت کشوری غیر از کشور اسپانیا را دارند و برای اقامت دائم و تابعیت کشور اسپانیا اقدام می کنند باید تابعیت قبلی خود را کنار گذاشته و فقط تابعیت اسپانیایی داشته باشند.

فرد برای اینکه ثابت کند که فقط تابعیت اسپانیایی دارد و تابعیت قبلی خود را کنار گذاشته است باید این موارد را رعایت کند:

  • فرد متقاضی باید حداقل ۱۰ سال در کشور اسپانیا به طور متوالی اقامت داشته باشد.
  • فردی که در کشور اسپانیا اقامت دارد می خواهد تابعیت این کشور را از طریق تولد فرزند به دست آورد باید حداقل ۶ سال در یکی از مدارس این کشور تحصیل کرده باشد.
  • همچنین فردی که متقاضی دریافت تابعیت اسپانیا از طریق تولد فرزندش می باشد باید در یکی از مدارس این کشور فارغ التحصیل شده باشد.

در نتیجه همه این موارد می توان نتیجه گرفت که دریافت تابعیت و اقامت کشور اسپانیا از طریق تولد فرزند کار مشکلی است و با قانون هایی که کشور اسپانیا وضع کرده است امکان تحقق این امر تا حدودی غیر ممکن خواهد بود مگر در موارد خاص که در این مقاله به آن ها اشاره شد.

افراد دو تابعیتی در کشور اسپانیا

موسسه دانش گستر کوه نور با بیش از سالها سابقه درخشان در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آماده خدمت رسانی به علاقه مندان تحصیل در خارج از کشور می باشد. مشاورین موسسه همواره سعی بر آن دارند تا بهترین راهنمایی را به دانشجویان ارائه دهند. جهت مشاوره در زمینه های تحصیل در اروپا و کانادا مشاورین ما آماده ارائه بهترین مشاوره و خدمت رسانی به علاقه مندان می باشند.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)