#

پزشکی در آلمان

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 6 آبان 1398
  • آلمان
  • 759 بازدید
  • بدون نظر

پزشکی در آلمان

آلمان کشوری است که فرصت های بزرگی را برای فارغ التحصیلان در رشته ی پزشکی ارائه می دهد. علاوه بر کیفیت فوق العاده ی دانشگاه های آلمان در آموزش پزشکی، مراحل اخذ پذیرش در کشور آلمان نسبتا آسان طراحی شده است، و گاها شهریه ی رایگان، دوره مقدماتی پزشکی و سیاست آلمان در جذب دانشجویان بین المللی پزشکی باعث شده است که این متقاضیان بسیاری را برای تحصیل بر انگیزد. دانشجویانی که به دنبال تحصیل پزشکی دانشگاهی (برنامه های مقطع کارشناسی ارشد) و یا آموزش بیشتر در پزشکی (برنامه های پس از فارغ التحصیلی بین المللی) هستند. نکته ی قابل توجه ی دیگر این است که در همه ی دانشگاه های پزشکی در آلمان، تمامی آموزش به زبان آلمانی است.
شرایط تحصیل رشته ی پزشکی در آلمان و ایران کاملا متفاوت است. از این لحاظ که نوع مقطع تحصیلی چه چیزی است، به عبارت دیگر پزشکی عمومی در ایران تنها شامل یک مرحله است یعنی بعد از قبولی در کنکور فرد می تواند پزشکی عمومی خود را دریافت نماید. سپس متقاضیان می توانند پس از قبول شدن در کنکور مجددا وارد رشته ی پزشکی تخصصی می شوند اما این در حالی است که تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان معادل کارشناسی ارشد پیوسته می باشد.
در حال حاضر شرایط و کیفیت بالای تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان موجب شده که دانشگاه های این کشور مورد تایید تقریباً همه ی کشورهای دنیا باشد. افرادی که شرایط تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان را داشته و برای تحصیل به آلمان می روند، در واقع شانس اقامت در کشور آلمان و یا به عبارتی مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در این کشور را نیز به دست می آورند.

پزشکی در آلمان

شرایط کلی پذیرش در پزشکی در دانشگاه های آلمان

این شرایط در دو حالت کلی بررسی می شود:

۱- اول اینکه شخص از دانشگاه های ایران قبولی کنکور را داشته باشد.
برای اثبات این موضوع باید مدرک آن را از سازمان سنجش و مراکز مربوطه دریافت کند، همچنین داشتن مدارک دیگر تحصیلی و هویتی فرد الزامی است. این افراد بهتر است با توجه به روال و مراحلی که بایدطی شود حداقل شش ماه قبل از شروع تحصیل اقدام کنند.
برای اخذ پذیرش در دانشگاه های کشور آلمان، دانشجویان بین المللی بایستی مدرک دیپلم دبیرستان خود را در هر رشته ای که به پزشکی و دندان پزشکی مرتبط باشد دریافت کرده باشند. علاوه بر آن در آلمان نیز امتحان ورودی پزشکی برگزار می شود که به زبان آلمانی است نکته ای که در همین جا باید ذکر شود این است که سطح زبان امتحان ورودی پزشکی آلمان در سطح B2 باشد تا پذیرفته شوند.
افرادی که برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام می کنند، قبل از شروع تحصیل و در حدود دو ماه قبل از شروع تحصیل باید در این آزمون ورودی شرکت کنند. زمان شروع تحصیل پزشکی و دندانپزشکی فقط یک بار در سال و آن هم در ماه سپتامبر است، نکته ای در اینجا باید توجه داشته باشند این است که دانشگاه های دولتی این کشور برای ترم ژانویه پذیرش ندارند و افرادی که به ترم سپتامبر نرسیده اند باید تا سال بعد منتظر بمانند.
این آزمون ورودی برای هر کدام از دانشگاه های آلمان متفاوت است. اما به طور کلی معمولا این آزمون ورودی از دو بخش تشکیل می شود:
زبان آلمانی
ریاضیات
برخی از دانشگاه ها تنها سطح زبان آلمانی را مورد سنجش قرار می دهند. تعداد دفعاتی که فرد می تواند در آزمون شرکت کند، محدود نشده است و می تواند هر چقدر که بخواهد در این آزمون شرکت کند.
بنا بر این اگر دانشجو در این آزمون نمره ی قبولی کسب کند، یک گواهی دریافت می کند که به وی این اجازه را می دهد که برای پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی در تمامی دانشگاه های کشور المان درخواست دهد. کلاس های آماده سازی این آزمون ها توسط همه دانشگاه های کشور آلمان ارائه نمی شوند.

شرایط کلی پذیرش در پزشکی در دانشگاه های آلمان

۲- این روش برای افرادی است که به هر دلیلی شانس قبولی کنکور در ایران را نداشته اند.
در این حالت باید برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان متقاضیان از طریق ثبت نام فرد در کالج اقدام نمایند، سپس می توانند این دسته از افراد یکسال تحصیلی (دو ترم) در کالج های آلمان بگذرانند، در این مدت برای دانشجویان دروس زیست، زبان و گاهاً شیمی کار تدریس می شود. پس از طی دوره ی کالج می توانند با کسب نمره و معدل خوب وارد دانشگاه های پزشکی شوند. درضمن باید گفت که این شهریه ی تحصیل یکساله در کالج ها به صورت رایگان می باشد، ولی باید توجه داشت که هزینه های زندگی در این یک سال برعهده ی خود دانشجو است.
انواع کالج های آلمان (کلاس هایی که برای آماده سازی دانشجویان در دانشگاه ها ارائه می شوند.)
دوره ی T : رشته های ریاضیات، علوم طبیعی، فنی
دوره ی M : رشته های پزشکی، دارو سازی و زیست شناسی
دوره ی W : رشته ی اقتصاد علوم اجتماعی
دوره ی G : مطالعات زبان آلمانی و علوم انسانی
دوره ی S : رشته های زبان
برخی اوقات می توانید پس از شرکت در اولین ترم از کلاسهای آماده سازی در ازمون ورودی شرکت کنید. این بستگی به نمرات شما در ترم اول خواهد داشت. گاهی اوقات افراد تنها لازم می دانند که در کلاس آماده سازی برای زبان شرکت کنند و بلافاصله بعد از اتمام دوره و کسب گواهی آن می تواند در آزمون ورودی شرکت نمایند.

در هر صورت مدارک و شرا یط لازم برای اجازه ی تحصیل در رشته های پزشکی در کشور آلمان عبارتند از:

• مدارک تحصیلی تایید شده (البته به صورت ترجمه رسمی مدارکی مثل: مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی به زبان آلمانی)
• تکمیل فرم تقاضای تحصیلی
• رزومه متقاضی (داشتن رزومه خوب تحصیلی می‌تواند شانس دریافت پذیرش برای تحصیل پزشکی در آلمان را افزایش دهد)
• مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (سطح زبان آلمانی متقاضی بایستی حداقل B6 باشد): افراد متقاضی بایستیاین مدرک را در ایران و قبل از ورود مدرک زبان خود را دریافت نمایند. البته باید دقت داشت که برخی از دانشگاه ها تنها مدرک زبان آلمانی را قبول می کنند. (لزا این افراد باید شرایط دانشگاه مورد نظر را حتما بررسی کنند) (تسلط به زبان انگلیسی به منظور درک متون تخصصی حداقل نمره ۶ آیلتس)
• داشتن مقاله
• پوشش بیمه درمانی
• نوشتن انگیزه نامه
• کپی پاسپورت
• عکس پاسپورت
• توصیه نامه
• دانش عالی در دروس زیست شناسی ، شیمی و فیزیک
• ویزای تحصیلی
• گواهی تمکن مالی و پرینت حساب
• گواهی سلامت
• گواهی عدم سوپیشینه
• گواهی بیمه سلامت
• مدارک لازم جهت ویزای دانشگاه های پزشکی در آلمان
• فرم تکمیل شده در خواست ویزا
• پاسپورت معتبر
• کپی شناسنامه
• نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان
• گواهی تمکن مالی

مدارک و شرا یط لازم برای اجازه ی تحصیل در رشته های پزشکی در کشور آلمان عبارتند از:

طبق قوانین آموزشی آلمان دانشجویان بایستی در مقطع کارشناسی پزشکی ۱۲ ترم تمام وقت اجباری طی کنند که شامل: مرحله ی پیش بالینی، مرحله ی اول (پیش بالینی: ۲ سال) و فاز دوم بالینی(به مدت ۳ سال) و یک سال عملی است.

همان طور که گفته شد این دوره به دو بخش تقسیم می شود :

• پزشکی پیش بالینی:

ترم های اول و دوم در دوره پیش بالینی موضوع مطالعه دانشجویان مباحثی مانند علوم پایه است. به عبارت دیگر تمرکز مطالعه برموضوعات علوم پایه مانند فیزیک، شیمی و زیست شناسی، و همچنین بر روی مباحث بالینی سنتی، اصطلاحات پزشکی، تحصیلات مقدماتی، آناتومی، آناتومی عصبی، روانشناسی و جامعه شناسی پزشکی، فیزیولوژی و بیوشیمی تاکید وتدریس می شود.
در طول ترم ۳ و ۴ سمینارهایی ارائه می شوند، که در آن موارد بالینی از موضوعات علوم پایه به عنوان نمونه مطرح می شوند، از جمله قرار گرفتن برای اولین بار در معرض موارد بالینی و انجام تمرینات عمومی به صورت تمام روز. کمک های اولیه به عنوان واحد درسی در دانشگاه های آلمان ارائه نمی شود بنابراین دانشجویان باید برای شرکت در یک دوره در یک موسسه به رسمیت شناخته شده در خارج از دانشگاه به صورت فردی و قبل از اولین آزمون نسبت به آموزش کامل این موارد اقدام نمایند. مراقبت از بیمار، نیز بخشی از این مطالعه تلقی نمی شود. با این حال، دانشجویان باید سه ماه قبل از ثبت نام برای اولین آزمون کشوری چهار حضور کار بالینی را ترتیب دهند.
• بالینی: می توان گفت که دوره بالینی بیشتر کاربردی است.
همچنین دانشجویان پزشکی در آلمان باید به مدت یک سال مشغول به کارعملی می شوند چرا که میزان توانایی‌های جسمی و روحی آنها در فضای بیمارستانی را می توان سنجید، علاوه بر این افراد آمادگی بیشتری برای کار پیدا می کنند.
سال اول مطالعه ی بالینی شامل دوره هایی در موضوعات اساسی بالینی، و هم چنین یک دوره ی جامع در معاینه ی بالینی و روش های معاینه ی عمومی در بخش های جراحی و غیر جراحی است. بخش بالینی واقعی در نیمه ی دوم از بخش مطالعات بالینی قرار دارد. این فعالیت ها بر پایه ی دانش کسب شده در ترم قبلی ساخته می شود. دانشجویان ارتباط مستقیم بیشتری با بیماران خواهند داشت و با زمینه های مختلف تخصصی آشنا می شوند. دوره های بالینی شامل ویزیت کردن بیماران و تمرین های عملی در بخش می شود. معمولا یک بخش عملی و سمینار با یک دوره ی سخنرانی ترمیک همراه می شود که حضور در آن اجباری نیست.

• پزشکی پیش بالینی:

پس از پایان یکسال آموزشی وکار عملی، بایستی دو آزمون کتبی و شفاهی را پشت سر بگذارند و سپس برای تکمیل دوره تحصیل پزشکی در آلمان، حدود یک یا دو ترم و به صورت تمام وقت باید به عنوان پزشک می توانند مجوز طبابت را دریافت کنند. از مزیت های دریافت مجوز طبابت به فارغ التحصیل رشته های پزشکی می توان به اجازه طبابت در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد.
سال عملی با آزمون کشوری دوم به پایان می رسد. قبل از دومین آزمون جامع دانشجویان باید در سال عملی در بیمارستان های دانشگاهی، یکی از بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه پزشکی آلمان و یا موسسات معادل آن شرکت کنند.
آموزش در سال عملی شامل تکمیل سه دوره ی شانزده هفته ای عملی تمام وقت در یک دانشگاه یا مرکز آموزشی درمانی وابسته می باشد. اما یک روز در هفته باید آموزش پزشکی درباره ی سه موضوع ادامه داشته باشد. پزشکی و عمل جراحی دروس الزامی است و موضوع سوم می تواند توسط دانشجو از طیف وسیعی از شانزده رشته ی مختلف انتخاب شود.

مدت زمان تحصیلی پزشکی در آلمان در حدود ۶ سال می باشد، همانطور که گفته شد در کشور آلمان پزشکی عمومی به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می شود، در حالیکه که در ایران به عنوان دکترای حرفه ای شناخته می شود. فارغ التحصیلان پزشکی عمومی می توانند پس از اتمام تحصیلات وارد بحث دکترا شوند اما این در حالی است که دریافت پروانه پزشکی با همان مدرک کارشناسی ارشد امکان پذیر است.
در کل طی این شش سال دوره ی تحصیل که شامل دوره های تحصیلی پایه و اولیه ی آن در حدود چهار ترم می باشد دروس علوم طبیعی ( مثل فیزیک، شیمی و زیست شناسی) و مبانی پزشکی ( شامل فیزیولوژی، بیو شیمی و آناتومی) تدریس می شود.
با مدرک پزشکی عمومی که معادل کارشناسی ارشد است افراد فارق التحصیل می توانند پروانه ی پزشکی دریافت کنند و در صورت علاقمندی وارد مقطع دکترا می شوند و برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا اقدام می کنند.

محدودیت سنی متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان هیچ محدودیت سنی ندارد ولی این نکته حائز اهمیت است له خاطر اینکه سفارت کشور آلمان بسیار به فاصله ی بین تحصیلات افراد حساس است، یعنی اگر شخصی بین دوره های تحصیلی اش فاصله داشته باشد امکان رد درخواست ویزای تحصیل وی وجود دارد. معمولا فرد نباید دارای سن بالاتر از ۲۴ سال باشد مگر این که دلیل قابل قبولی را به سفارت ارائه دهد.

محدودیت سنی متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آلمان

دانشگاه های پزشکی معتبر آلمان مورد تایید وزارت بهداشت:

دانشگاه هایدلبرگ
دانشگاه بنجامین فرانکلین برلین
دانشگاه پزشکی بخوم
دانشگاه پزشکی کلن
دانشگاه یوهان ولفگانگ فرنکفورت
دانشگاه فردریش الکساندر نورنبرگ
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ
دانشگاه هومبولت زو برلین
دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ
دانشگاه مینه سوتا فرانکفورت
دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن
دانشکده پزشکی هانور
دانشگاه بن
دانشگاه مونستر
دانشگاه آخن RWTH
دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ
دانشگاه هومبورگ
دانشگاه آزاد برلین
دانشگاه گوتینگن
دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیانس ویرزبورگ
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ
دانشگاه کلن
دانشگاه یوهانس گوتنبرگ، ماینز
دانشگاه دوسلدورف
دانشگاه اولم
دانشگاه آلبرشت زو کیل مسیحی
دانشگاه فیلیپس ماربورگ
دانشگاه دیزسبورگ اسن
دانشگاه لایپزیگ
دانشگاه رگنسبورگ
دانشگاه گیزن
دانشگاه مارتین لوتر هلی ویتنبرگ
دانشگاه روهر بوچوم
دانشگاه سارلندز
دانشگاه ینا
دانشگاه بیلیفلد
دانشگاه گریفسوالد
دانشگاه مونیخ
دانشگاه برلین
دانشگاه رشتک

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

مزیت آلمان برای تحصیل دانش آموزان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی ارائه دادن دانشگاه های درجه ی یک کشور آلمان است، دانشگاه های بزرگی مانند مونیخ و برلین. در مجموع ۳۵ دانشگاه در آلمان دوره ی تحصیلی در رشته ی علوم پزشکی را ارائه می دهند.

هزینه های تحصیل پزشکی در آلمان

مزیت مهم تحصیل در این کشور، داشتن یکی از پایین ترین هزینه ها در میان کشورهای توسعه یافته است و می توان چنین گفت که تقریبا رایگان می باشد. اکثر دانشگاه ها در آلمان هیچ گونه هزینه های تحصیلی پرداخت نمی کنند البته باید متذکر شد که هزینه ی سهم ترمی و هزینه های دانشجویی بر عهده فرد می باشد. این هزینه ها در حال حاضر در حدود ۵۰۰ یورو در هر ترم برای برخی از دانشگاه ها می باشد، هم چنین این هزینه ها در دانشگاه های خصوصی بسیار بیش تر می باشد. با این وجود، کیفیت تحصیل و آموزش این دو نوع دانشگاه (دولتی و یا خصوصی) فرق چندانی نمی کند.
در حال حاضر هشت موسسه در آلمان کمک هزینه های تحصیلی و بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه می دهند و مبنای ارائه ی این کمک ها یا بورسیه ها اخذ نمرات بالا در دوره ی متوسطه، برای دانشجویان کارشناسی و نمرات خوب در مقطع کارشناسی ارشد و شرکت در سمینارهای این سازمان ها یا نهادهای خاص است. و نیز هر یک ممکن است دارای شرایط خاص دیگری نیز باشند از جمله: گذراندن حداقل یک مقطع تحصیلی در آلمان و یا مثلا داشتن اقامت حداقل یک ساله در آلمان.

هزینه های تحصیل پزشکی در آلمان

ادامه تحصیل وکار برای پزشکان سایر کشور ها در رشته های پزشکی در آلمان:

کشور آلمان که از لحاظ های مختلف یکی از برترین کشورها برای تحصیل پزشکی در زمینه ی تخصص می باشد به پزشکان سایر کشور ها نیز امکان تحصیل در مقطع تخصص در آلمان را می دهد. همینطور پزشکان عمومی که مدرک تحصیلی خود را از کشور دیگری (کشور مبدا) دریافت نموده اند جهت ادامه ی تحصیل و یا کار در آلمان باید

شرایط و مراحل زیر را مد نظر قرار دهند:

جهت ادامه تحصیل

ابتدا مدرک خود را معادل سازی کنند سپس از دانشگاه یا استاد در دانشگاه های آلمان پذیرش دریافت کند و از اداره کار نامه مربوطه را دریافت کند سپس می تواند برای ویزا اقدام نماید. این افراد که قصد ادامه ی تحصیل را دارند می توانند ابتدا در دوره ی دکترا ی پزشکی شرکت کنند و پس از طی دوره ی کلینیکال وارد تخصص شوند.

جهت کار

پزشکان جهت کار در آلمان ابتدا بایستی مدرک خود را در این کشور رجیستر کنند، که این مسئله با گذراندن دوره هایی در آلمان و علاوه بر آن قبولی در امتحان امکان پذیر است، البته پزشکان می توانند جهت اخذ ویزای کار قبل از آن که مدرک خود را رجیستر کنند، می توانند در آلمان کار کنند. اما منظور از کار، طبابت نیست و کار در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی است. این افراد می توانند در حین کار در این موسسات به رجیستر کردن مدرک خود اقدام نمایند پس از قبول مدرک وگذراندن دوره های مربوطه افراد اجازه دارند که وارد شغل طبابت شوند.

ادامه تحصیل وکار برای پزشکان سایر کشور ها در رشته های پزشکی در آلمان:

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)