#

پزشکی در انگلستان

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 14 آبان 1398
  • تحصیل پزشکی در خارج از کشور
  • 545 بازدید
  • بدون نظر

پزشکی در انگلستان

تحصیل در رشته های پزشکی در انگلستان

انگلستان یا همان بریتانیای کبیر شامل ۴ ایالت به نام های انگستان، ویلز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است که پایتخت های آنها به ترتیب لندن، کاردین، ادینبورگ، و بلفاست، است. کشوری با آب و هوای ملایم و معتدل یکی از بهترین جاذبه های گردشگری و همچنین مقصد بسیاری از دانشجویان است. این افراد که از طریق تحصیل وارد این کشور می شوند پس از اقامت انگلستان می توانند در جهت اخذ تابعیت اقدام کنند.

مزیت های تحصیل در رشته های پزشکی در انگلستان:

مدت زمان تحصیل پزشکی در انگلستان در مقایسه ی سایر کشورها زمان کمتری است این زمان ۵ سال است.

مزیت مهم دیگر این است که دریافت پذیرش از کالج ها و دانشگاه های انگلستان در مقایسه با کشوری چون ایالات متحده آمریکا به نسبت راحت تر است.

همچنین می توان با داشتن نمرات بالا و رتبه برتر در بین دانشجویان نسبت به دریافت بورسیه تحصیلی از سال سوم اقدام کنند.

باید این مورد را ذکر کرد که تمامی دانشگاه های پزشکی در انگلستان مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است.

کشورانگلستان، کشوری است که جدید ترین و پیشرفته تجهیزات پزشکی را دارد علاوه بر آن از کیفیت بالای آموزشی بهره مند است. تمام این مزیت هادر کنار بعد مسافت با ایران که نزدیکتر از کشورهایی چون استرالیا ، کانادا ، ایالات متحده آمریکا و نیوزلند است باعث کاهش در هزینه های افراد متقاضی برای تحصیل در این کشور است (فاصله های زمانی پرواز از تهران تا لندن حدود شش ساعت است).

افراد متقاضی برای تحصیل پزشکی در انگلستان این اجازه را دارند که پس از ۶ ماه حضور در این کشور بتوانند از خدمات رایگان بیمه ای و بهداشتی این کشور بهره مند شوند.

امکان دریافت اقامت پس از ۵ سال تحصیل در کشور انگلستان برای دانشجویان بین المللی فراهم است.

مزیت های تحصیل در رشته های پزشکی در انگلستان

دانشگاه های پزشکی در انگلستان:

  • دانشگاه ابردین
  • دانشگاه بیرمنگام
  • دانشگاه کاردیف
  • دانشگاه شرق انگلستان
  • دانشگاه اکستر
  • دانشکده پزشکی هول یورو
  • دانشگاه سالفورد
  • دانشگاه سیتی
  • دانشگاه برونل
  • دانشگاه برادفورد
  • کالج پزشکی سلطنتی
  • کالج کینگ لندن
  • دانشگاه وارویک، دانشکده پزشکی وارویک و دانشکده پزشکی
  • دانشگاه سوانسی
  • دانشگاه سنت اندروز
  • دانشگاه شفیلد، دانشکده پزشکی دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی
  • دانشگاه پلیموث
  • دانشگاه ناتینگهام، دانشکده پزشکی و علوم پزشکی دانشکده پزشکی
  • دانشگاه نیوکاسل
  • دانشگاه لستر، دانشکده پزشکی لستر
  • دانشگاه کیلی، دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر و دانشکده پزشکی
  • دانشگاه بیرمنگام، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه ساوتهمپتون
  • دانشگاه ابردین، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه نیوکاسل
  • دانشگاه لیورپول
  • دانشگاه پلیموث

شرایط و نحوی تحصیل در رشته های پزشکی در انگلستان:

افراد متقاضی رشته های پزشکی در انگلستان بایستی قبل از تحصیل پزشکی در انگلستان حتما دوره های زیر را طی کنند:

  • دورهGCSE انگلستان :

این دوره معادل سال اول و دوم دبیرستان در مدارس داخلی این کشور است، این در صورتی است که فرد متقاضی در سنین زیر ۱۷ سال است والبته متقاضی تحصیل رشته ی پزشکی در انگلستان است.

اما اگر فرد در سنین بالاتر و یا افرادی که مدرک دیپلم از مدارس ایران را دارا هستند و برای تحصیل در دانشگاه های انگلیس اقدام می نماید، از دوره ی GCSE می گذرند و بایستی دوره ی A-Level را طی کنند.

  • دوره ی A-Level

در این دوره ها دروسی مانند زبان، ریاضی، شیمی، زیست شناسی و … ارائه وتدریس می شود. نکته ای باید توجه داشت این است که پس از پایان دوره بایستی در آزمون نهایی قبول شود تا به دوره بعدی وارد شود. به این صورت که نمرات از A تا G هستند که نمره ی قبولی برای افراد باید حداقل از A تا C باشد.

نکته ی حائز اهمیت این است که برای هر درس این دوره این آزمون انجام می شود. بنابراین این افراد بایستی در هر درس نمره ی قبولی را کسب نمایند. علاوه بر این افراد با نمرات بالا تر از شانس بیشتری برخوردار هستند و می توانند به دانشگاه بهتری راه یابند. در ضمن مدت زمان این دوره بین ۲ تا ۴ سال است البته این مدت زمان به دانشجو نیز بستگی دارد. برخی از متقاضیان نیز می توانند این دوره را طی یک دوره ی یک ساله نیز طی کنند که در این صورت این دوره ها به صورت فشرده برگزار می شود.

دانشگاه های انگلستان

  • دورهFoundation انگلستان :

این دوره مهم تر از دوره ی قبلی یعنی دوره ی A-Level است، زیرا در این دوره فرد متقاضی می تواند با حداکثر تلاش خود در این رقابت بر تحصیل در پزشکی در انگلستان نمرات بالایی کسب نماید و این اجازه را داشته باشد که در بهترین دانشگاه های انگلستان در رشته ی پزشکی پذیرش دریافت کند و تحصیل نماید.

مدت زمان این دوره ۱ سال است (به صورت سه ترم)، دروس ارائه شده در این دوره به نسبت آسان تر بوده و به همین خاطر متقاضی می تواند با تلاش خود، دانشگاه دلخواه خود را انتخاب کند.

افراد متقاضی تنها در صورتی می توانند وارد دانشگاه شوند که این دوره ها بگذرانند. به عبارت دیگر بعد از گذراندن این دوره ها افراد اجازه دارند علاوه بر انتخاب رشته پزشکی، رشته هایی چون ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم آزمایشگاهی و … را نیز انتخاب کنند.

به این صورت که افراد متقاضی درخواست پذیرش را به دانشگاه هایی که رشته پزشکی ارائه می دهند، تحویل دهد و سپس در آزمونی تحت عنوان آزمون Ukcat یا BMATشرکت نماید نمره ی قبولی را دریافت کند. این آزمون نیز به دانشگاه بستگی دارد. برخی از دانشگاه های پزشکی در انگلستان شرایط خاص دیگری را مدنظر قرار می دهند.به عبارت دیگر این افراد متقاضی برای رشته های پزشکی بایستی با توجه به نمراتی که به دست می آورند وارد دانشگاه پزشکی شوند.

در این باره گفت که کالج های پزشکی در انگلستان مراکز آموزشی ای هستند که شرایط بسیار ایده آلی دارند، از بهترین های کالج های آموزشی می توان از کالج های Bellerbys یا Abbey college نام برد که جزء کالج های برتر انگلستان محسوب می شوند.

  • آموزش تخصصی:

پس از آن که این افراد متقاضی برای رشته های پزشکی در انگلیس دوره ی Foundation را طی کنند، پس از آن دوره می توانند مطالعات بیشتری در زمینه خاص پزشکی برای توسعه مهارت های متوسط و پیشرفته انجام دهند.

دانشگاه های برتر انگلستان با توجه به تعداد کمی که برای رشت های پزشکی پذیرش می کنند، برای پذیرش در این رشته دانشجویانی را می پذیرند که در سه درس که شیمی و زیست شناسی جزء آنها می باشد باید بالاترین نمره A یعنی  را به دست آورند. علاوه بر این برای ورود به رشته پزشکی در انگلستان آزمون های متعددی وجود دارد، نکته ی قابل توجه این است که این دانشجویان بین الملل می بایست در امتحان زبان آیلتس که مورد تایید دولت انگلستان باشد را شرکت نمایند و حداقل نمره ۷ را به دست آورند.

آموزش تخصصی

آزمون هایی که برای پذیرش در رشته های پزشکی در انگلستان است:

(باید ذکر شود که برخی از دانشگاه های نمره ی هیچ آزمونی را ملاک قرار نمی دهند ونمره ی دوره ی آخر را در نظر می گیرند وبرخی از دانشگاه ها علاوه بر نمرات دوره ی آخر، نمره ی آزمون ها برایشان بسیار اهمیت دارد. بنابراین دانستن شرایط وقوانین دانشگاه های دلخواه الزامی است)

  • آزمون استعداد های بالینی در انگلستان

اکثریت دانشگاه ها این آزمون  (UKCAT clinical aptitude test)را ملاک پذیرش دانشجویان در رشته های پزشکی می دانند. آزمون بالینی انگلستان(UKCAT)  یک آزمون آنلاین است که برای سنجیدن توانایی های شناختی، نگرش، تفکر انتقادی و استدلال منطقی طراحی شده است. چهار آزمون استدلال و یک آزمون قضایی نیز وجود دارد.

به عبارت دیگر مواد این آزمون به صورت زیر است:

منطق کلامی: توانایی در مورد اطلاعات کتبی منطقی و فکری، زمان آزمون ۲۱ دقیقه، با ۱۱ موضوع و ۴۴ سوال.

توانایی حل مشکلات عددی: زمان آزمون۲۴  دقیقه، شامل ۹ جدول، نمودارها و غیره به عنوان اطلاعات و ۳۶ سوال ارزیابی می باشد (این مبحث برای متقاضیان بین المللی بسیار مهم است).

استدلال خلاصه : شامل توانایی ارزیابی روابط و اطلاعات از طریق تفکر همگرا و واگرا: زمان آزمون ۱۳ دقیقه مدت زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات در نظر گرفته شده است و شامل۵۵  سوال.

تجزیه و تحلیل تصمیم گیری: توانایی ارزیابی توانمندی های مختلف اطلاعات را برای به دست آوردن روابط، تصمیم گیری های آگاهانه و تصمیم گیری مناسب، زمان آزمون ۳۲ دقیقه مدت زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات در نظر گرفته شده است و شامل یک سناریوی پر از اطلاعات و ۲۸ سوال (همراه داشتن ماشین حساب مجاز است).

قضاوت وضعیتی: دانشجویان باید پاسخ های خود را در موقعیت ها مختلف اندازه گیری کنند و درک خود را از اخلاق پزشکی تعریف کنند، زمان آزمون ۲۷ دقیقه مدت زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات در نظر گرفته شده است و شامل۶۷  سوال.

باقبولی در این آزمون متقاضیان رشته های پزشکی در انگلستان می توانند وارد دانشگاه های زیر شوند:

دانشگاه ابردین، دانشگاه استون، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه بریستول، دانشگاه کاردیف، دانشگاه داندی، دانشگاه شرق انگلستان، دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه اکستر، دانشگاه گلاسکو، دانشکده پزشکی هول یورو، دانشگاه کیلی، کالج کینگ لندن، دانشگاه لستر، دانشگاه لیورپول، دانشگاه منچستر، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه پلیموث، ملکه مریم، دانشگاه لندن، ملکه دانشگاه بلفاست، دانشگاه شفیلد، دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه سنت اندروز، سنت جورج، دانشگاه لندن و دانشگاه وارویک

آزمون استعداد های بالینی در انگلستان

  • آزمون:BMAT

متقاضیانی که می خواهند در این آزمون شرکت نمایند می بایست قبل از ارسال درخواست ثبت نام، این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرارند. این آزمون در ماه نوامبر بعد از ارسال درخواست برگزار می گردد و می بایست پیش از ارسال درخواست برای این آزمون ثبت نام نمایند و نتیجه آین آزمون برای دانشگاه به صورت خودکار فرستاده می شود.

مواد آزمون BMAT به این شرح است:

توانایی و مهارت‌ها: این بخش برای ارزیابی مهارت‌های عمومی در حل مسئله، درک استدلال‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و میزان استنتاج طراحی شده است. این بخش ۳۵ سوال دارد و ۶۰ دقیقه مدت زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات در نظر گرفته شده است.

دانش علمی: این بخش برای ارزیابی مهارت استفاده از دانش علمی طراحی شده است که مطالب آموخته شده در سن ۱۶ سالگی در رشته علوم و ریاضی را نیز شامل می‌شود. این بخش ۲۷ سوال دارد و ۳۰ دقیقه مدت زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات در نظر گرفته شده است.

توانایی نوشتن: این بخش برای ارزیابی توانایی انتخاب، پرورش و سازماندهی ایده‌ها و برقراری ارتباط بین آن‌ها به طور خلاصه و کارآمد طراحی شده است. این بخش ۳ سوال دارد و داوطلبان با انتخاب یکی از سه سوال، ۳۰ دقیقه زمان دارند تا به آن پاسخ دهند.

استفاده از دیکشنری‌های دو زبانه و ماشین‌حساب در این آزمون ممنوع است.

  • آزمون :GAMSAT

متقاضیانی که برای ادامه تحصیل اقدام می کنند باید مدنظر قرار دهند که برخی از دانشگاه ها برای مقطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی این آزمون را نیاز دارند. دانشجویان می بایست قبل از ارسال درخواست در این آزمون شرکت کنند و نمره به دست آمده در این آزمون را در فرم درخواست ذکر کنند.

  • سطح زبان مجاز برای اجازه راهیابی به دانشگاه‌های پزشکی در انگلستان:

(نمره ی این آزمون بایستی حداقل ۷ باشد.)

 مدت زمان طول تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان

پس از قبولی در این آزمون ها افراد متقاضی که دانشجویان بین المللی هستند موفق به اخذ پذیرش پزشکی در دانشگاه های انگلستان می شوند. مدت زمان این دانشجویان در رشته ی پزشکی طبق نظام آموزش انگلستان، دوره‌ی پزشکی در انگلستان ۶ سال و رشته‌ی دندان پزشکی ۵ سال به طول می‌انجامد. پس از گذراندن این دوره، دانشجویان می‌بایست دوره‌های عملی را نیز در مراکز درمانی بگذرانند تا بتوانند مدرک پزشکی خود را دریافت کنند.

در انتها ی مدت تحصیل به این افراد فارغ التحصیل مدرک گواهی تکمیل آموزش (CCT – Certificate of Completion Training)  اعطا خواهد شد که این مدرک فوق مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز است.

 مدت زمان طول تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های انگلستان و تحصیل پزشکی در انگلستان مدارک لازم بدین شرح است:

  • اصل پاسپورت
  • کپی پاسپورت و ویزا
  • اصل مدرک دیپلم (در صورت گذراندن پیش دانشگاهی (اصل مدرک پیش دانشگاهی))
  • ریز نمرات دیپلم
  • مدرک زبان شامل آیلتس و تافل: به این صورت که داشتن نمره آیلتس حداقل ۵ برای اخذ پذیرش الزامی است (البته با توجه به مواردی که ذکر شد، در صورت نبود این مدرک، فرد متقاضی پذیرش موقت را می توان دریافت کرد و سپس نسبت به اخذ این مدارک اقدام کند).
  • پرینت نامه تمکن مالی: افراد متقاضی باید به مدارکی برای اثبات تمکن مالی خود که نشان بدهد فرد برای تامین ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو برای هزینه های زندگی و تحصیل در انگلستان را دارا است.
  • گواهی سلامت
  • دو قطعه عکس رنگی
  • ریز نمرات
  • مدرک فارغ التحصیلی
  • تکمیل متن انگیزه ی متقاضی:

معرفی خود و اهدافتان

نمای کلی علمی و علایق خود

نمای کلی تجربه کاری

خلاصه ای از اهدافتان از تحصیل در این رشته

ابراز اراده خود برای تحصیل در این رشته

  • نامه مرجع
  • رزومه تحصیلی
  • سایر مدارک مورد نیاز
  • مدرک فارغ التحصیلی – مدرک کارشناسی
  • مدرک فارغ التحصیلی-مدرک کارشناسی ارشد
  • پیشنهاد پژوهش
  • نامه ویزای شما توسط دانشگاه انگلستان
  • نامه تاییده ثبت نام از سوی دانشگاه (CAS letter)
  • ویزای قبلی انگلستان

نحوه ی دریافت ویزای تحصیلی انگلستان:

داشتن آیلتس حداقل ۵ الزامی است (در این حالت باید ذکر کرد که اگر فرد متقاضی پایین تر از سن ۱۸ باشد ارائه ی مدارکی مثل آیلتس یا تافلالزامی ندارد). حتی اگر این افراد متقاضی مدرک زبانی برای ارائه نداشته باشند، می توانند پس از آن که پذیرش در دانشگاه آنها قطعی شد، پذیرش موقت کسب نمایید تا بتواند زمان بیشتری برای اخذ مدارک زبان خود فراهم کند. در این مدت افراد متقاضی می توانند در کالج های کشور انگلستان برای فرا گیری زبان واخذ مدرک زبان تلاش نمایند.

مدارک لازم برای پذیرش از دانشگاه های انگلستان

شرایط و فرصت های کاری رشته ی پزشکی در انگلستان:

تعداد موقعیت های شغلی که فارغ التحصیلان رشته پزشکی در انگلستان می توانند در آنها مشغول به کار شوند بیش از ۶۰ عنوان می باشد. زمینه های تخصص بطور معمول در طبقه بندی های ذیل قرار می گیرند:

بیهوشی

پزشکی عمومی: پزشکی عمومی در انگلستان دوره‌ای ۵ و یا ۶ ساله است. متقاضیان حتما باید از نمرات بالایی به خصوص در دروس زیست‌شناسی و شیمی در دوره دبیرستان برخوردار بوده باشند و همچنین دارای نمره آیلتس حداقل ۷ را کسب کرده باشند. دوره تحصیل نیز به دو بخش شامل دو سال نخست برای مطالب عمومی و سه و یا چهار سال دوم برای دوره‌های تخصصی و عملی تقسیم می‌شود.

داروسازی

پاتولوژی

روانپزشکی

رادیولوژی

جراحی

هزینه های تحصییل در دانشگاه های پزشکی در انگلستان:

شهریه ها و هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در انگلستان متغیر بین سالی ۱۸ تا ۲۰ هزار پوند است (که به هر دانشگاه وشرایط آن بستگی دارد) و هزینه های زندگی نیز به شهر محل زندگی و تحصیل فرد و شیوه زندگی هر فردی بستگی دارد. به این صورت که هزینه زندگی در شهر لندن با دیگر شهر های کشور انگلستان متفاوت است، که این هزینه ماهی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پوند متغییر است. به همین دلیل جهت اخذ پذیرش پزشکی انگلستان و دریافت ویزای این کشور افراد متقاضی بایستی توانایی مالی خود را در پرداخت هزینه های زندگی و همچنین هزینه های تحصیلی به سفارت نشان دهند.

معمولا دانشجویان می توانند شهریه را به صورت اقساطی پرداخت نمایند. با این حال تمام دانشکده های پزشکی انگلستان انواع مختلف بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی را در طول تحصیل به دانشجویان ارائه می دهند. پس از اخذ پذیرش در یک دوره ممکن است بتوانید با ارائه مدارک لازم واجد شرایط اخذ بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی نیز شوید. به علاوه امکان اخذ وام دانشجویی وجود دارد.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)