#

کالج های پزشکی کشور کانادا

به دلیل تغییرات لحظه ای در قوانین کشورها، قبل از اقدام حتما با مشاوران موسسه هماهنگ کنید
  • 14 آبان 1398
  • کانادا
  • 1001 بازدید
  • بدون نظر

کالج های پزشکی کشور کانادا

کشور کانادا در قاره آمریکای شمالی و در شمالی ترین نقطه این قاره قرار دارد. این کشور از نظر وسعت و پهنا دومین کشور بزرگ جهان محسوب می شود. اقتصاد کشور کانادا زبانزد همه کشورهای بین المللی است به طوری که این کشور به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان شناخته می شود. با همه این مزایا، متقاضیان زیادی از سرتاسر بین الملل برای مقاصد مختلف به این کشور مهاجرت کرده و اقامت خود را در کشور کانادا به عنوان یک کشور مدرن، دریافت می کنند تا از امکانات رفاهی گوناگونی برای زندگی برخوردار شوند.

فرد متقاضی از هر طریقی که وارد کشور کانادا شود در نهایت با توجه به یک سری شرایط خاص می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کرده و تابعیت کانادایی داشته باشد.

امروزه تحصیل در کشور های پیشرفته و مدرن متقاضیان زیادی در سراسر بین الملل دارد. تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه های این کشورها طرفداران بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد. کشور کانادا با داشتن شرایط مناسب برای تحصیل، امکانات پیشرفته و مدرن پزشکی و سطح عالی زندگی مردم این کشور از کشورهایی است که همواره متقاضیان زیادی جهت مقاصد مختلف از جمله تحصیل به خصوص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی به این کشور مهاجرت می کنند و این کشور از کشورهای پرطرفدار در این زمینه محسوب میشود.

در نتیجه تعداد متقاضیانی که برای تحصیل به کشور کانادا مهاجرت می کنند به سرعت در حال افزایش است و این امر به علت کیفیت بالای سیستم آموزشی و برخورداری تمام و کمال دانشجویان دانشگاه های این کشور از امکانات و تجهیزات پیشرفته آموزشی است. مدرک تمام دانشگاه های کشور کانادا برای تمام کشورهای جهان دارای اعتبار است و فرد با در دست داشتن مدرک تحصیلی یکی از دانشگاه های کشور کانادا می تواند از فرصت های شغلی گوناگونی با درآمدهای بالا رو برو شود.

هزینه های زندگی و تحصیلی این کشور برای دانشجویان از هرجای جهان که باشند بسیار ارزان تر از کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا خواهد بود.

متقاضیان زیادی برای ورود به دانشگاه ها و کالج های پزشکی کشور کانادا از سرتاسر بین الملل درخواست می دهند که با توجه به ظرفیت مشخص هرساله پذیرش دانشگاه ها و کالج های پزشکی این کشور، شرایط رقابتی بسیار تنگی برای پذیرش به وجود می آید. در نتیجه فرد متقاضی باید از آمادگی کامل برای دریافت پذیرش برخوردار باشد و شرایط ورود به دانشگاه ها را هر چه بهتر انجام دهد. قطعا متقاضیان با روزمه تحصیلی بهتر و رتبه بالاتر در صدر پذیرش دانشگاه ها و کالج های پزشکی کشور کانادا قرار خواهند گرفت. در حال حاضر حدود ۱۸ دانشگاه مختلف در شهرهای مختلف کشور کانادا رشته های پزشکی را ارائه می دهند.

به طور معمول متقاضی باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی خود را ارائه دهد و یا مدرک کارشناسی رشته های مختلف پزشکی را دارا باشد و قطعا افرادی کهه در غیر از رشته های پزشکی تحصیل کرده باشند و یا مدرک دبیرستان آن ها تجربی نباشد نمی توانند پذیرش دانشگاه های پزشکی کشور کانادا را دریافت کنند.

در صورتی که فرد متقاضی پیش نیازهای علمی لازم برای پذیرش دانشگاه های پزشکی کشور کانادا را نداشته باشد، در شرایطی خاص، باید در دوره های آمادگی کالج های پزشکی کشور کانادا شرکت کرده و آمادگی لازم را برای ورود در دوره های پزشکی دانشگاه های کانادا دریافت کنند و در صورتی که نمره قبولی تمام درس ها در این دوره کالج ها دریافت کنند و رتبه بالایی داشته باشند می توانند از دانشگاه های پزشکی کشور کانادا پذیرش خود را دریافت کنند.

کانادا

تحصیل در دوره های پزشکی دانشگاه ها و کالج های پزشکی کشور کانادا

  • متقاضیان ورود به دانشگاه های پزشکی کشور کانادا برای تحصیل در رشته های پزشکی باید لیسانس پزشکی و یا مدرک معادل تحصیلی رشته های علوم پایه پزشکی مانند زیست شناسی و شیمی و فیزیک را داشته باشند و این رشته ها را گذرانده باشند.
  • با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه های پزشکی کشور کانادا برای رشته های اصلی پزشکی مانند پزشکی، دندان پزشکی و دامپزشکی و همچنین پیراپزشکی بسیار محدود است دانشجویان متقاضی باید در ارائه در هرچه کامل تر مدارک خود تلاش کنند و برای پذیرش دانشگاه پزشکی مورد نظر خود در کشور کانادا روزمه های قوی تری را ارائه دهند.
  • برای ورود به تمامی دانشگاه های پزشکی کشور کانادا آزمون ورودی برگزار می شود که فرد متقاضی باید نمره قبولی این آزمون ها را دریافت کرده تا بتواند پذیرش خود را در رشته های پزشکی از دانشگاه مورد نظر خود در کشور کانادا دریافت کند.
  • شرکت در آزمون MCAT یا همان Medical College Admission Test برای ورودی دانشگاه های پزشکی کانادا برای ورود به دوره های رشته پزشکی الزامی است و یکی از شرط های پذیرش دانشجو می باشد.
  • برای پذیرش دانشجو در رشته دندان پزشکی در دانشگاه های کانادا آزمون DAT یا همان Dental Aptitude Test در شهرهای مختلف این کشور برگزار خواهد شد که فرد متقاضی باید در این آزمون شرکت کرده و در صورتی که نمره قبولی این آزمون را کسب کند می تواند در رشته دندان پزشکی دانشگاه های مختلف پزشکی کشور آلمان پذیرش خود را دریافت کند.
  • با قبولی در آزمون DAT رشته دندان پزشکی دانشجو وارد یکی دوره های DMD یا همان دوره Doctor Of Dental Medicine و یا دوره DDS یا Doctor Of Dental Surgery می شود.
  • برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس دندان پزشکی تمام این دانشگاه های پزشکی کشور کانادا فرد باید یکی از دو مدرک DMD یا DDS را ارائه دهد که معادل مدرک دندان پزشکی عمومی یا همان لیسانس دندان پزشکی کشور کانادا ست در غیر این صورت پذیرش او تایید نخواهد شد.
  • همچنین برای ورود به دوره دکترای دانشگاه های پزشکی کشور کانادا فرد متقاضی باید مدرک Master دندان پزشکی را داشته باشد تا بتواند دوره ی دکترا را در یکی از دانشگاه های کانادا سپری کند در غیر اینصورت پذیرش او به طور قطع رد خواهد شد.
  • اکثر دانشگاه های پزشکی کشور کانادا در رشته های مختلف پزشکی سهمیه ای برای دانشجویان بین المللی قرار نمی دهند و درواقع دانشجویان خارجی را برای تحصیل دوره های پزشکی نمی پذیرند.
  • در شرایط خاصی دانشگاه های پزشکی کشور کانادا تعدادی از دانشجویان خارجی را به واسطه توصیه اساتید و روزمه قوی تحصیلی می پذیرند که در این صورت تمام هزینه های تحصیل و زندگی فرد دانشجوی خارجی در کشور کانادا به عهده خود او خواهد بود و حتی مجوز کار و یا بورسیه های تحصیلی به این دانشجو تعلق نخواهد گرفت. همچنین این دانشجو در صورتی که دوره تحصیلات عمومی پزشکی خود را در دانشگاه های کشور کانادا بگذراند باید این کشور را بلافاصله ترک کند. به او حق تحصیل در دوره های تخصص پزشکی دانشگاه های کشور کانادا داده نخواهد شد.

تحصیل در دوره های پزشکی دانشگاه ها و کالج های پزشکی کشور کانادا

تحصیل پزشکی کشور کانادا

اولین مدرکی که فرد به واسطه تحصیلات خود در رشته پزشکی در دانشگاه های پزشکی کشور کانادا دریافت می کند MD نام دارد. بعد از دریافت این مدرک دانشجو می تواند وارد دوره رزیدنتی شود و به این واسطه مدرک Post_MD را دریافت می کند.

همانطور که تا کنون گفته شد فرد باید برای تحصیل پزشکی در کشور کانادا در آزمون MCAT و برای دندان پزشکی در آزمون DAT شرکت کند و نمره قبولی این آزمون ها را برای ورود به دانشگاه های پزشکی دریافت کند.

در صورتی که فرد آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه های پزشکی کشور کانادا و حضور در دوره های پزشکی را نداشته باشد باید ابتدا در کالج های پزشکی کشور کانادا تحصیل کند. در این کالج ها فرد دروس علوم پایه پزشکی را فرا می گیرد و برای تحصیلات فراتر در دوره های پزشکی آمادگی پیدا می کند. این دوره حود ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید و مدرک این دوره معادل مدرک لیسانس علوم پایه پزشکی است پس از آن فرد باید در آزمون های پزشکی شرکت کند.

دروسی که در طی این دوره تدریس و ارائه می شوند دروس بیولوژی با آزمایشگاه، شیمی عمومی با آزمایشگاه، شیمی آلی با آزمایشگاه ، فیزیک با آزمایشگاه و درس آموزش زبان انگلیسی است که دانشجو باید نمره قبولی تمام این دروس را در طی ان دوره دریافت کند.

معدلی که دانشجو از نمرات مختلف دروس خود در کالج های پزشکی کشور کانادا به دست می آورد GPA نام دارد. بالاترین معدلی که دانشجو می تواند دریافت کند ۴ نمره است و فرد دانشجو برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور کانادا باید دارای معدل GAP 3.5 تا ۴ نمره باشد تا بتواند تحصیلات دوره های پزشکی خود را آغاز کند. همچنین باید نمره قبولی آزمون MCAT را نیز دریافت کند که با توجه به اینکه این آزمون ظرفیت محدودی دارد دانشجو راه دشواری در پیش خواهد داشت.

تحصیل پزشکی کشور کانادا

درباره آزمون MCAT ورودی رشته پزشکی دانشگاه های کشور کانادا

قبولی این آزمون برای تمام دانشگاه های کشور کانادا ملاک نیست اما قطعا دریافت نمره قبولی این آزمون برای پذیرش دانشگاه های معتبر و پیشرفته کشور کانادا الزامی خواهد بود.

این تست که برای دانشجویان متقاضی رشته های پزشکی برگزار می شود، علاوه بر کشور کانادا در کشورهای آمریکا و استرالیا نیز هر ساله برگزار می شود و بیشتر برای تعیین سطح مهارت دانشجویان در زمینه های مختلف است.

آزمون MCAT همچنین به صورت اینترنتی در سایر نقاط جهان نیز برگزار می شود که دانشجو می تواند درسایت این آزمون برای آن ثبت نام کرده و در روز آززمون به صورت آنلاین و اینترنتی همزمان با سایر دانشجویان امتحان بدهد. برای این آزمون هزینه ای حدود ۲۵۰ دلار از دانشجو دریافت خواهد شد.

بیشتر دانشجویان کشور کانادا پس از اتمام تحصیلات خود در دوره های لیسانس علوم پایه پزشکی یا همان دوره های پیش پزشکی کشور کانادا، در این آزمون شرکت کرده و شانس خود را برای قبولی در دانشگاه های معتبر کشور کانادا و دریافت پذیرش این دانشگاه ها امتحان می کنند.

اما با توجه به اینکه پذیرش در رشته های پزشکی دانشگاه های کانادا بسیار محدود و رقابتی است تنها حدود ۱۴ درصد از افرادی که در آزمون MCAT شرکت کنند می تواند به دوره های پزشکی دانشگاه های کشور کانادا راه یابند حتی اگر تحصیل لیسانس علوم پایه پزشکی خود را در دانشگاه های این کشور گذرانده باشند.

این آزمون توسط سازمان AAMC یا همان انجمن کالج های پزشکی کشور آمریکا طراحی و برگزار می شود.

این آزمون ۴ بخش مختلف دارد که شامل استدلال های کلامی، علوم فیزیکی و علوم زیستی که سوالات این بخش ها برای تعیین مهارت هر دانشجو در در این زمینه ها به طور حرفه ای مطرح شده است. تمامی سوالات این بخش ها ۴ گزینه ای خواهند بود و دانشجو از هر بخش می تواند حداکثر نمره ۱۵ را دریافت کند.

و بخش نوشتاری آزمون که معمولا طراح سوال دو متن مختلف را به دانشجو می دهد و با طراحی سوالات در زمینه های مختلف نوشتاری این مهارت دانشجو را نیز می سنجد. دانشجو از هر متن می تواند از J تا T  یک نمره دریافت کند که نمره این بخش نیز در تصحیح نهایی آزمون موثر خواهد بود.

درباره آزمون MCAT

تعدادی از دانشگاه ها و کالج های معتبر پزشکی کشور کانادا

دانشکده پزشکی دانشگاه آلبرتا کانادا University of Alberta

این دانشکده به عنوان یکی از برترین و معتبرترین دانشکده های پزشکی کشور کانادا، قبولی در آزمون MCAT و داشتن حداقل معدل GPA 3.90 را از شرایط پذیرش دانشجوهای خود قرار داده است.

این دانشگاه دو دانشکده پزشکی و دندان پزشکی دارد و در این دانشکده ها بهترین و بروزترین علوم پزشکی در کنار امکانات آموزشی پیشرفته و آزمایشگاه های معتبر به دانشجو ارائه می شود تا بتوانند به بهترین نحو ممکن در کشور کانادا به تحصیل بپردازند. این دانشکده ها همچنین دارای بهترین اساتید در کشور کانادا و همچنین بهترین اساتید بین المللی هستند که هدف آن ها از تدریس ارائه آموزش های عالی پزشکی در کنار آموزش های مراقبتی بیمار و نحوه عملکردی این آموزش هاست.

این دانشگاه سالیانه به تعداد زیادی از دانشجویان برتر خود بورسیه های تحصیلی متفاوت را ارائه می دهد.

دانشکده های پزشکی و دندان پزشکی این دانشگاه ۲۰ بخش عمومی دارند که در کنار ۱۰ بخش علمی و تحقیقاتی و ۱۵ مرکز آموزشی مختلف مشغول به کار هستند.

طبیعتا این دانشگاه با توجه به موقعیت علمی ای که دارد هزینه تحصیل پزشکی نسبتا بالایی را نیز ارائه می دهد اما جای نگرانی نیست زیرا اگر دانشجوی برتر این دانشگاه باشید قطعا به شما بورسیه تحصیلی تعلق خواهد گرفت که تحصیل را برای شما تقریبا رایگان خواهد کرد.

دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا University of British Columbia

این دانشکده نیز از شروط قبولی آزمون MCAT و داشتن حداقل معدل GPA 3.90 برای پذیرش دانشجویان خود بهره می برد.

این دانشکده پزشکی تحقیقات زیادی در زمینه های مختلف پزشکی انجام می دهد و ابتکارات زیادی در زمینه علوم بهداشت و زیستی تاکنون ارائ ه داده است. این دانشکده در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و تحصیلات تکمیلی رشته های خود، فعالیت می کند.

هدف اصلی و تمرکز این دانشگاه پیشرفت روز افزون دانشجویانش از لحاظ علمی و پزشکی است به همین جهت بیشترین تعداد دانشجویانی که موفق به دریافت جوایز معتبر کشوری و بین المللی شده اند از همین دانشکده بوده اند.

این دانشکده که در شهر ونکوور کشور کانادا قرار دارد هزینه های تحصیلی خیلی کمتری را نسبت دانشگاه آلبرتا، قرار داده است و با توجه به موقعیت شهر ونکوور هزینه های زندگی نیز برای دانشجو کمتر تمام خواهد شد.

دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو University Of Toronto

این دانشکده نیز همانند دو دانشکده قبلی پزشکی از دانشگاه های برتر و معتبر کشور کانادا در زمینه رشته های مختلف پزشکی به شمار می رود و قبولی در آزمون MCAT و داشتن حداقل معدل ۳.۹۰ از شروط پذیرش دانشجویان این دانشکده نیز می باشد.

این دانشکده در زمینه تحقیقات پزشکی بسیار فعال است به وری که از حدود یک قرن پیش در زمینه های مختلف پزشکی تحقیقات و پژوهش های متعدد و گوناگونی انجام داده است.

هدف این دانشکده تربیت پزشکانی متعهد و پایبند به اصول اخلاقی و رعایت کننده حقوق بیماران است که در کنار آموزش های تئوری و عملی زمینه های مختلف پزشکی، به دانشجو آموزش داده می شود تا بتواند پزشکانی حرفه ای و معتبر به جهان معرفی کند.

این دانشکده در ایالت اونتاریو کشور کانادا در شهر تورنتو قرار دارد و هزینه هایتحصیل در این دانشگاه از هزینه های تحصیل در دانشکده بریتیش کلمبیا کمی بالاتر است اما از هزینه های تحصیل در دانشگاخ آلبرتا بازهم بسیار پایین تر است. هزینه های زندگی در شهر تورنتو کشور کانادا به عنوان یکی از شهرهای اصلی این کشور کمی گران تر خواهد بود اما باز هم جای نگرانی نیست زیرا دانشجو با دریافت شغل در حین تحصیل می تواند بخش زیادی از هزینه های زندگی خود را پرداخت کند.

دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو

دانشکده پزشکی دانشگاه مگ گیل کشور کنادا McGill University

دانشجویان برای دریافت پذیرش این دانشکده نیاز به قبولی در آزمون MCAT دانشگاه های کانادا نخواهند داشت و تنها با داشتن حداقل معدل GPA 3.70 می توانند برای تحصیل دوره های پزشکی در این دانشگاه اقدام کرده و پذیرش خود را دریافت کنند.

دانشجویان این دانشگاه برای رفع نیازهای پزشکی مردم کانادا تلاش می کنند و هدف این دانشکده تربیت پزشکانی است که علاوه بر رعایت حق و حقوق بیمار به صورت حرفه ای در انجام وظایف پزشکی خود موفق شوند. این دانشکده تکنیک های و وروش های بروز و کارآمد را به دانشجویان خود ارائه می دهد تا بتوانند طبق نیازهای روز مردم پیش بروند.

از برنامه های معتبر تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه مفاهیم مربوط به درک نیازهای اولیه بهداشت و درمان است که روز به روز در این زمینه در حال پیشرفت می باشد.

این دانشکده در شهر مونترال کشور کانادا قرار دارد و هزینه های تحصیل و زندگی در این دانشگاه در شهر مونترال کانادا خیلی بیشتر از هزینه های زندگی در دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه تورنتو نخواهد بود و تنها اختلاف جزئی ای در این زمینه خواهد داشت.

با توحه به تمام مواردی که گفته شد تحصیل پزشکی در کشور کانادا معمولا توصیه نمی شود و فرد متقاضی می تواند در دانشگاه های سایر کشورها که هم سطح با دانشگاه های کانادا باشند به تحصیل در رشته های پزشکی بپردازد.

با توجه به رقابت های تنگاتنگی که برای ورود به دانشگاه ها و کالج های پزشکی این کشور وجود دارد دانشجو راه دشواری در پیش خواهد داشت که باید از هر جهت آمادگی های لازم را داشته باشد تا بتواند به هدف خود دست پیدا کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به تحصیل در کشور کانادا با دفتر موسسه دانش گستر کوه نور تماس بگیرید و یا فرم ارزیابی رایگان را پر نمایید.

امتیاز شما


امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
02145131
مشاوره رایگان واتس آپ
(کلیک کنید)